söndag 28 oktober 2012

Sköna söndag

För länge sedan hade vi en ambition att söndagar skulle vara vikta till roliga saker med familjen. Det kunde vara besök på Tom Tits Experiment, eller att grilla korv i skogen eller annat roligt. Lördagen däremot gick alltid åt till att storhandla, tvätta, stryka och andra saker man måste göra för att få vardagen att fungera.

Men med tiden så räckte lördagen inte till för alla måsten. De spillde över på söndagen och de roliga utflykterna och familjetiden bara försvann. Det hade delvis att göra med att barnen blev äldre och fick egna intressen och agendor, men inte bara.

Hade detta varit en vanlig söndag hade jag definitivt behövt göra en massa andra saker än de jag gjort, men detta är ingen vanlig söndag. Det här är söndagen före höstlovet. Och jag ska ha höstlov! Jag ska vara hemma och göra roliga saker med barnen och har all tid in världen att hinna med lite stryktvätt en måndag förmiddag eller nåt! Alltså blev det här min sköna söndag:

Börjar dagen med en morgonjogg med Mats och Samuel
Trotsade snuvan och följde med Mats och Samuel på en sexkilometersrunda. Det var kallt, soligt och vackert!

Hjälplöst efter...
Men Samuel hade spring i benen och jag hade inte en chans att hänga på. Mats kämpade på och lyckades hänga med, men jag lunkade på i 5.50-tempo. Ändå betydligt snabbare än igår. Kanske går det framåt...

Stretch!
Efter sex kilometer var jag helt nöjd. Stegen var tunga, men det var fantastiskt vackert och skönt ute. Efter lite fix hemma och en tidig lunch packade vi termosar med kaffe och choklad och tog bilen till sjön Gömmaren. Vi stannade på vägen och köpte bullar. Det är tre kilometer att gå runt sjön och det finns många fina platser att fika på.

Visst ser de tuffa ut?
Vi satt vid vattnet i solen, matade en ensam and och njöt av den sköna stunden.

Underbart!

Den lille havsfruen?
Elias hittade en egen ö och seglade glatt iväg mot horisonten. När vi kom hem dök även äldste sonen upp som varit iväg på kurs hela helgen. Nu är familjen samlad och jag ser verkligen fram emot ett fint höstlov tillsammans. I morgon ska vi gå och simma! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar