lördag 24 augusti 2013

Tröskelpass - plötsligt händer det!

Jag måste börja det här inlägget med att verkligen tacka för alla råd och allt pepp jag får via bloggen och jogg. Just när det gäller trösklar och snabbdistans har jag fått ovärderlig hjälp både vad gäller upplägg, men också med "enklare" saker som hur Garmin fungerar etc. Att superdupersnabba löpare som inte känner mig tar sig tid att titta på mina medelmåttiga motionärsresultat och ge mig råd och pepp - det är fantastiskt! Stort tack - och nu ska jag berätta vilket resultat det har givit! :-)

Efter gårdagens inlägg förstår ni nog att jag gruvade mig för dagens tröskelpass. Jag hade bestämt att köra samma upplägg som för tre veckor sedan för att ha något att jämföra med. Jag springer alltså 3 x 3000 meter med 400 meter gåvila emellan. Min erfarenhet från förra passet var inget vidare. Två av blocken var långsammare än 5-tempo och hela tiden var det fruktansvärt tungt. Så inte undra på att jag var lite rädd i morse.

Efter en bra frukost som fick tid att sjunka undan gav jag mig iväg. Jag springer inte på bana utan mestadels på cykelvägar bort mot Aspudden och tillbaka. Det är hyfsat flackt, men de sista kilometrarna går segt uppför. Jag försökte ta till mig råden om att inte gå ut alltför hårt och tror att jag låg på drygt 4.30 allra först. Kändes ok. Släppte efter ytterligare för att inte krokna för tidigt och landade första blocket om tre kilometer i 4.37-tempo. Andningen var kontrollerad och allt kändes fint. Skönt med gåvila, men inga problem att sätta fart när det var dags. Min målsättning var att inget block fick vara över 5-tempo och jag kände snabbt att det målet skulle jag uppfylla.

Redan här, i början på andra intervallen, var jag i skallen klar över att det skulle gå vägen och med den inställningen så blev allt så lätt. Nästa tre kilometer snittade jag på 4.40. Gåvila. Som jag mindes från förra passet hade det sista blocket varit djävulskt med sin stigning, men den här gången var det inga problem. När jag startade tredje intervallen kändes benen tvärtom riktigt pigga. Trots stigningen gick tredje intervallen i 4.41-tempo.

3 x 3000 m den 24 augusti

Totalt sett ett bra pass med jämnt tempo, kontrollerad andning och en över huvud taget mycket lycklig löpare. Hur kan det vara så olika vid olika tillfällen? Idag var det förvisso inte lika hett som förra gången och det påverkar nog en hel del. Jag valde också att springa med musik, vilket inte alltid är ett vinnande koncept för mig, men som idag funkade jättebra. Viktigast kanske att jag hade lärt mig den tekniska finessen för att kunna se tempot i ett förprogrammerat intervallpass. Förra gången visste jag alltså inte hur snabbt (eller långsamt...) jag sprang. För kalenderbitaren kommer här en bild på passet för tre veckor sedan.

3 x 3000 m den 3 augusti
 Jag behövde verkligen det här passet för att känna mig pepp inför Hälsoloppet på onsdag. Det betyder inte att det kommer gå bra, men jag kommer dit med vetskapen att jag KAN och det är det viktigaste. Nog för att det är benen som gör grovjobbet, men väldigt mycket sitter i hjärnan!

Lycklig tröskellöpare!

Det är inte bara jag som springer idag. För det är ju ULTRAFESTIVAL i Skövde. 24-timmarslöparna är redan klara, 6-timmarslöparna är på gång, 12-timmarslöparna börjar först ikväll och helgens hjältar/dårar som springer 48-timmars - de har sprungit ett drygt dygn och har ungefär lika mycket kvar. Ni följer dem live här - gå in och kika, kanske känner också du att det snart är dags att testa ett tidslopp?

8 kommentarer:

  1. GRYMT bra pass, vilken skillnad jämfört med förra gången du körde samma pass. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Alexandra - ja, tänk att det kan kännas så olika?! :-)

      Radera
  2. Svar
    1. Yes - nu gäller det att behålla känslan till på onsdag! ;-)

      Radera
  3. "medelmåttiga motionärsresultat" !? ;-) du måste börja kredda dig själv lite mer! du ÄR elitmotionär kära du! det skulle till och med min stenhårde militär-fäktmästare skriva under på, och han är/var inte lättimponerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha - jag kreddar mig gärna, men inte till elitmotionärsnivå! Man måste ju ha något kvar att sträva efter! ;-)

      Radera
  4. Du är duktig så skriv inte ner dig själv! Det är så lätt att jämföra sig med duktiga löpare när faktum är att en överväldigande majoritet av befolkningen inte klarar att springa 10km oavsett tempo!! Bra sprunget, långa intervaller är fantastiskt bra träning men ändå lite lättare än snabbdistans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Staffan! Jag menar inte att skriva ner mig själv utan vill verkligen bara uttrycka hur mycket det betyder för min utveckling att få råd och hjälp av dig och andra snabbfotingar. Och det var roligt med det här passet, för innan jag stack iväg sa jag till en kompis att jag ville gå tillbaka till att springa "långt och långsamt" och aldrig mer försöka springa snabbt, men sedan efter passet började jag direkt planera för nästa tröskelpass! :-)

      Radera