söndag 4 augusti 2013

Kravlöst i terrängen

Efter en vecka av ganska intensiv löpträning med fokus på kvalitet och fart så ville jag idag springa helt kravlöst i vacker miljö. Eftersom jag är morgonpigg kom jag iväg tidigt och benen styrde direkt mot terrängspåren i Segeltorp. Ibland tänker jag att det här området är en bortglömd pärla som jag nästan alltid får njuta av på egen hand. Här finns ett kuperat elljusspår och tuffa terrängspår på 3, 5, 10 och 15 km. Tar man det längsta terrängspåret så tangerar man sjön Gömmaren där man kan bada, grilla, vandra och sova i vindskydd. Underbart helt enkelt!

När jag springer terräng brukar jag aldrig ha musik eller prat i öronen eftersom jag vill uppleva skogen och alla dess ljud, men idag gjorde jag faktiskt ett undantag. För någon vecka sedan laddade jag ner Träningsglädjes poddar till min telefon, men lyssnade bara till de två första. Den allra första tyckte jag var - ja, vad ska jag säga - det märktes att det var den första helt enkelt. Men sedan - så många bra ämnen och så många kloka tankar. Att få springa lugnt i underbar miljö och lyssna på Sara, det var verkligen toppen. Så när spåret delade sig mellan femman och tian var valet enkelt - jag ville springa vidare för jag ville lyssna på Träningsglädje! Som tur var sprang jag nästan 19 km totalt och det betyder att jag hann med sex olika avsnitt och sex olika ämnen. De två som jag tyckte var allra bäst var nog "Meningen med livet" och "Ett underbart liv". Har ni inte lyssnat på Sara så rekommenderar jag det!

Terrängen var som vanligt tuff - rötter, berghällar, backar och spänger. Alltför många gånger snubblade jag och var nära att falla, men det är bra träning och det är vackert och välgörande! Jag var mycket nöjd när jag kom hem. Och inte blev det sämre av att vi snabbt packade ihop en picknick-korg och åkte ut till havet. Där grillade vi korv, badade (en del av oss i alla fall) och gjorde vårt bästa för att njuta av varenda sommarsekund.

Och nu när veckan går mot sitt slut så konstaterar jag att jag haft en mycket bra löparvecka, såväl när det gäller mängd som kvalitet. Däremot ingen alternativ träning alls om jag inte kan tjata in mina 10 mil på cykel här? Det vore ju inte så dumt! Oavsett vilket ser jag fram emot kommande vecka där jag utmanar mig själv med hela tre pass alternativ träning på gym!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar