söndag 18 augusti 2013

En tuff träningsvecka går mot sitt slut

Det var länge sedan jag hade en sådan här intensiv träningsvecka. Eller förresten - jag har nog ALDRIG tränat som jag gjort den här veckan. Dels har jag känt mig stark och haft ett enormt träningsflow, men det råkade också sammanfalla med att jag varit ensam hemma utan min familj. Ingen har saknat mig när jag tränat på kvällarna eller tidigt på morgonen. Det kan vara skönt att få några ego-dagar när jag helt kan fokusera på mig själv, men det räcker verkligen med några dagar. Nu längtar jag till ikväll då det äntligen blir lite liv och kaos i det här huset! 

Men vad har jag då hunnit med under veckan? Förutom att heltidsjobba? Jo, jag har:
  • Styrketränat 1 timme
  • Spelat tennis 1 timme
  • Simmat 1000 meter
  • Sprungit 64 km
  • Transportcyklat 65-70 km
Och trots detta, för mig, digra schema har jag haft två hela vilodagar. Ingen träning alls på tisdagen och fredagen. Kanske därför som jag faktiskt inte känner mig slutkörd idag. 

Dagens träning blev dock ett antiklimax! Självklart kände jag av gårdagens 40 km i kroppen när jag vaknade i morse och jag bestämde mig för att ta en mycket lugn återhämtningsjogg bort till simhallen. Där skulle jag simma en kilometer, men vad som lockade mest var förstås bastun! Den skulle göra susen för mina stela muskler. Jag kollade öppettiderna på nätet, packade ryggan och lunkade iväg för att vara på plats lagom när de öppnade vid tio. Löpningen gick bra, jag kände mig inte så sliten, men ryggsäcken hade jag gärna varit utan. Nåväl, jag kom fram till en helstängd simhall. Jag hade kollat på ordinarie öppettider och idag var tydligen sista dagen på sommartiderna! Snopet!

Västertorpshallens fina entré

Jaha, det var inget annat att göra än att lunka hemåt igen. Återhämtningsjoggen blev lite längre än planerat, men någon bastu blev det inte! Istället ska jag ägna mina sista ensamma timmar åt att gå igenom min träningsgarderob och rensa ut lite. Så att jag får plats med nytt! ;-)

Kommande vecka ska bli lite lättare. Planen ser ut så här:

  • Måndag - lunchjogg 7 km
  • Tisdag - vila
  • Onsdag - Bellmanstafetten 5 km
  • Torsdag - tennis
  • Fredag - ev. morgonsim, annars vila
  • Lördag - tröskelpass 3 x 3000 meter (ångestpass!)
  • Långpass ca 20 km

Jaha, det såg ju inte så lätt ut när jag skrev ner det. Tyvärr blir det ingen löpning med Linnea den här veckan för jag har jobbaktiviteter på torsdagskvällen. Av ovanstående är det lördagspasset jag gruvar mig för. Det var grymt jobbigt förra gången jag försökte, men det är väl bara att bita ihop och köra på. Förhoppningsvis känns det lite bättre än sist! Har du något ångestpass planerat som du går och gruvar dig för?

4 kommentarer:

  1. Fasiken, vilken grym vecka du har haft. De där statyerna minns jag helt plötsligt efter att jag spelade innebandymatch där för några år sen! (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Men du själv hade ju en fantastisk avslutning på veckan med din fina tid på Midnattsloppet! Stort grattis!

      Radera
  2. "Gubbarna" utanför Västertorpsbadet heter egentligen, efter badet och har stått där sedan 1976. Det är inte bara gubbar utan följande personer.

    Elise Ottesen-Jensen (1886-1973), norsk-svensk journalist och sexualupplysare
    Paolo Freire (1921 - 1997), brasiliansk pedagog och fattigdomsbekämpare
    Sara Lidman (1923 - 2004), svensk författare och samhällsdebattör
    Mao Zedong (1893 - 1976), ordförande i Kinas kommunistiska parti och Folkrepubliken Kinas de facto-ledare från 1949 fram till sin död
    Angela Davis (1944 - ), amerikansk akademiker, människorättsaktivist och feminist
    Georg Borgström (1912 - 1990), svensk-amerikansk akademiker och miljödebattör
    Pablo Neruda (1904 - 1973), chilensk poet, diplomat och politiker

    För några år sedan krävde någon att konstverket skulle tas bort eftersom Mao var med. Man menade att staden inte skulle glorifiera honom.
    Som tur var sansade man sig och lät den stå kvar.
    Tror nog inte att många har sett att det är Mao utan liksom Andreas trott att det är ett gäng gubbar.

    /Ulf S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken koll du har! Västertorp är ju fullt av skulpturer och den som jag tror folk känner till mest (och som är småbarnens favorit) är "Gubben med geten".

      Radera