onsdag 7 augusti 2013

Hot Mojo - för balans, rörlighet och styrka

För något år sedan körde jag ganska mycket Bikramyoga. Ni vet yogan som man kör i 40° värme? Bikrampassen är helt fasta och ser alltså likadana ut var man än tränar i världen. 26 positioner som man utför under 90 minuter. Även om jag brukade säga att varje pass var en nära-döden-upplevelse så fortsatte jag ändå att gå dit. Men det är dyrt och någonstans på vägen slutade jag förnya mitt kort.

Sedan en tid tillbaka har dock SATS utvecklat ett liknande yogakoncept, men det finns bara på ett fåtal ställen och det är svårt att få plats. Men idag hade jag lyckats få en plats och cyklade iväg till Sats Spårvagnshallarna för en svettig timme. För ja, det är bara 55 minuter på Sats och det kändes faktiskt ganska lagom.

Sats Spårvagnshallarna (bild lånad från träningsglädje.se)
Sats Spårvagnshallarna (bild lånad från träningsglädje.se)
Fokus låg på balans och rörlighet. Jag hade svårt med balansen, men var faktiskt lite smidigare än vad jag trodde. Om jag ska jämföra med Bikram så uppfattade jag att Hot Mojo var lite mer på ens egna premisser, medan Bikram är mera militäriskt. Så ja, det var ett bra pass. Jag kommer försöka få plats fler gånger, även om man tydligen måste ställa väckarklockan för hinna boka ett pass... Men jag hörde att de kommer öppna "hot studios" på fler ställen inne i stan under hösten, så förhoppningsvis lättar det. 

Tyvärr har jag dock problem med min vänstra "tummuskel". Dvs den nedre delen av tummen i själva handflatan. Jag vet inte när jag kan ha skadat den, men jag har ont hela tiden och framför allt när vi gjorde poser där man skulle vila på handflatorna eller ännu värre, på fingertopparna. Inte roligt alls, men hoppas det går över av sig själv.

Efter passet unnade jag mig en "Flu Fighter", dvs en färskpressad juice med apelsin, morötter, ingefära och lime. Varför gjorde jag det då? Tror ni att jag håller på att bli sjuk? Nä, men jag kom att tänka på förra året i september när jag började morgonen med Bikramyoga och sedan med några timmars varsel fick överta Hannas nummerlapp till Stockholm Halvmarathon. Dagen efter blev jag sjuk och eftersom jag ska avsluta dagen idag med social backträning över Söders höjder så tänkte jag att det var lika bra att vara proaktiv! :-)

Så om du befinner dig i Stockholm nu och inte har något att göra så kom till Slussen kl. 18.30. Vi springer 16 kuperade kilometer och avslutar med After Run!

Flu Fighter!

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, en "cool" anläggning! Synd att passen är så fullbokade bara. Plus att det inte är på "min" sida av stan.

      Radera
  2. Jag har också försökt få plas på hot mojo men det har gått sådär... Och nu känns det som att ag är lite för gravid för den dör värmen :) Men i höst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen kommer de öppna "hot studios" både på Hötorget och Fridhemsplan och då måste det ju bli lättare att få plats. Kanske lagom tills du vill komma igång igen! :-)

      Radera
  3. Jag kan tipsa om att sticka dit trots kö! Har varit kö nästan varje gång jag gått på Hot Mojo, men har faktiskt lyckats på plats - trots 15:e köplats och trots att de bara tar in 18 personer. Det blir sällan fullt verkar det som? Men om man inte vågar chansa så gäller det ju att vara ute i god tid, men jag har som sagt bokat in mig på klasser även om det är 40 personer före mig i kö från början - när tiden för passet väl kommer är det 15 före i kö, och då chansar jag. Har fungerat varje gång hittills på morgnar :) Och visst är det ett skönt pass!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! För det verkar ju lite hopplöst när man ser att det är så många i kö. Men jag håller med - bra pass! :-)

      Radera