torsdag 2 januari 2014

2013 vs. 2012

Det bästa med ett nytt år är för mig möjligheten att utvärdera det gamla, lägga de sämre bitarna till handlingarna och ta med mig de bästa bitarna vidare in i nästa år. Min ambition med löpningen när jag gick in i 2013 var att springa kortare och snabbare. När jag säger kortare menar jag nog egentligen mindre - min plan var helt enkelt att inte lägga lika mycket tid på löpningen. Och med snabbare menade jag främst att sänka min tid på milen. Det är ju ett mätbart mål! :-)

Och nu när 2013 är helt färdigsprunget är det roligt att kolla på statistiken. Även om jag milen inte blivit så mycket snabbare så finns det annat som ser bra ut.

2012
2013

Det första som slår mig är att jag inte sprungit mindre. Jo, det skiljer några futtiga kilometer, men det är alldeles för lite för att göra någon skillnad - 1700,5 km jämfört med 1708,6 km. Däremot är passen lite kortare i år och i gengäld fler. Men det mest intressanta är att genomsnittstiden per kilometer var 6.15 under 2012 och nu ligger den istället på 5.57. Det känns riktigt bra tycker jag.

Andra delen av året är snabbast och det är kanske inte så konstigt med tanke på att TEC ligger på våren samt att vi hade en riktigt lång och snörik vinter. Det jag vill komma fram till är att även om jag är lite besviken över att min miltid inte förändrats så mycket så visar de här bilderna att jag definitivt blivit snabbare och därmed levt upp till åtminstone hälften av min målsättning.

Så nu är frågan - kan jag under 2014 bli lite snabbare på de långa loppen?

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är! Hur gör du för att kolla månatlig statistik så där? Vore ju himla bra att ha både distans, tempo mm per månad, så kan man se om det blir någon utveckling :)
    God fortsättning!
    Kram
    Linn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linn! Jag tankar över alla mina pass från Garmin till jogg.se. Då får man per automatik så här fina sammanställningar. Du kan även få fram cirkeldiagram med olika färger för olika typer av träning. Dessutom är det ett väldigt trevligt och bra forum så jag rekommenderar verkligen att du kikar på jogg.se. Kram!

      Radera