lördag 18 januari 2014

Snölöpning

Det har snöat hela dagen! Stora flingor har dalat ner från himlen och snöröjningen har haft fullt upp med att få vägar och gångbanor framkomliga. På eftermiddagen skulle sonen tävla i tresteg i Storängshallen i Huddinge och jag tänkte att det nog skulle vara en lagom runda att springa hem därifrån efter tävlingen.

Så vi var båda träningsklädda när vi stack iväg och maken agerade hejarklack och chaufför. Det var ganska länge sedan jag var med på en friidrottstävling och som alltid slås jag av hur kul det är och vilken mysig stämning.

Mycket som ska fixas innan start

Vi var klara vid fyratiden och då snörade jag på mig Icebugsen. Idag hade jag tjocka yllestrumpor och det kändes väl aningen bättre, men fortfarande är de definitivt för stora. Jag hade kollat lite på nätet för att hitta den bästa vägen och det var inga problem att hitta från hallen genom Huddinge Centrum och komma under själva leden. Sedan var det raka spåret mot Källbrinks IP och därifrån hittar jag utan problem. Man kan ta några olika rutter, men idag valde jag att springa på en utryckningsväg som leder till Kungens Kurva. Det är en genväg för ambulanser på väg till Huddinge Sjukhus och är avstängd för ordinarie trafik. Därför är den så gott som otrafikerad och skön att springa längs.

Inte helt ensam i skymningen

Det märkliga är att på den här vägen känns det som man är långt ute på landet. Tyst och fridfullt. Jag mötte en häst med ryttare, några få hundägare, men i övrigt helt ödsligt. Efter kanske två kilometer blinkar det plötsligt till och så befinner man sig mitt i Kungens Kurvas handelscentrum. Fullt med affärer och trafik - vilken kontrast.

Det gick ganska långsamt idag i snömodden, men det var okej. Jag var hemma efter elva kilometer och nöjd med mitt pass. Någon annan som har kämpat fram i snön idag?

1 kommentar: