lördag 11 januari 2014

Morgonjogg i Central Park

Jag landade i ett gråslaskigt New York igår kväll och tog mig genast till hotellet som ligger på 52a gatan - väldigt nära Tomes Square. Jag hade knappt sovit på planet så i min kropp och hjärna var det väldigt sent på natten - ja nästan tidigt på morgonen.

Istället för att stupa i säng tog jag en liten promenad i neonljusens sken. Skönt att röra på sig efter den långa flighten. Jag passade dessutom på att köpa lite frukt och vatten att ha på rummet.



Efter en hyfsad natt vaknade jag när t började ljusna och kände att det var dags för en löptur. Det blev ingen träning alls hemma de sista dagarna innan resan så nu var jag riktigt sugen. Det var grått och mulet, men inte kallt.

Det var 400 meter bort till Central Park så ur den aspekten måste jag säga att det var ett väl valt hotell. Det som egentligen styrde valet av hotell var förstås att det ligger nära den mässa/konferens som jag ska gå på måndag till onsdag.

Jag har aldrig sprungit i Central Park förut. Det var dimmigt och känslan snudd på magisk när jag sprang in i parken.



Ganska snart märkte jag att det stor funktionärer överallt och att röda plastkoner delade av vägen. Jag var tvungen att fråga vad som var på gång och fick svaret att det var ett 10- kilometerslopp och att alldeles strax skulle de första löparna svischa förbi. Just då kom ledarbilen och de första snabba löparna. Vad roligt! Synd att jag inte kollat upp detta innan för då hade jag glatt ställt upp!



Efter snabbfotingarna var det ett ganska långt uppehåll och jag fortsatte springa lite planlöst i parken. Efter ett tag kom jag till en korsning och då kom loppets vanliga motionärer i en enorm klunga. Den tog nästan aldrig slut. Jag spang vid sidan, mot strömmen.



Efter ett tag vände jag tillbaka och tog ungefär samma väg hem. Det gäller ju att inte villa bort sig det första man gör. Totalt fick jag ihop nio kilometer och det kändes så bra att syresätta hjärnan och få igång kroppen ordentligt.



Efter en lång skön dusch tog jag frukost på stan och sedan har jag mest flanerat omkring och gått i affärer. Det är julrea nästan överallt, men jag har knappt shoppat någonting. Jag får liksom panik när affärerna är fulla och alla står och river och sliter i allt. En hel del sportaffärer har jag hunnit med, men hittills inga inköp. Får se om det blir något imorgon.

Nu ska jag snart gå ut och äta middag och göra stan osäker. Men jag kommer nog vara hyfsat skötsam för imorgon är jag sugen på en lite längre runda i parken. Då ska det dessutom vara sol!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar