måndag 27 januari 2014

Dags att strukturera träningen?!

Lördagens tävling fick mig att börja fundera lite över min träning just nu. Vad vill jag uppnå och hur ska jag göra det? Jag tycker själv att jag har sprungit ganska mycket i vinter, men helt utan eftertanke. Det är förstås skönt att tillåta sig att göra det också - springa så ofta eller sällan man vill, så långt eller kort man känner för och så snabbt eller långsamt som man finner behagligt.

Jag tror att jag sprungit fler, men lite kortare pass, än vanligt och det beror nog delvis på utmaningen "50 löppass på 100 dagar". Nu har jag betat av 45 pass och de sista fem ska jag klara av senast den 8 februari. Om jag inte får influensa eller något annat otyg så ska det nog gå vägen.

Så nu är det dags att börja tänka lite framåt. Första större utmaningen i år är TEC50 miles i mitten av april. Jag har sprungit distansen två gånger och vet att jag kan. Den här gången vill jag bara vara lite, lite snabbare. Och jag vet ju att jag under det senaste halvåret höjt min lägstanivå ett snäpp, så det är lovande. Men det jag saknar nu är långpass. Jag måste börja springa längre pass och gärna satsa på back-2-back på helgerna.

För att motivera mig själv lite extra anmälde jag mig igår till Skövde 6-timmars! Loppet går på Internationella Kvinnodagen den 8 mars så det är bra tajming inför TEC. Jag har aldrig sprungit ett tidslopp förut så det blir spännande och kul.

Men den 8 mars ligger ju inte alltför långt borta och innan dess kommer jag vara på skidsemester en vecka och därför gälla det nu att jobba på med långpassen. Och testa Alices paleobollar! Eller tror ni det funkar lika bra med brownies?!


4 kommentarer:

  1. Hej! Tack för din kommentar på jogg!
    Jag springer 100 miles (mitt första!!)
    Det kommer att bli roligt och tufftt! Jag tänker också springa Skövde 6h. Det är ett perfekt långpass inför TEC!
    Ses vi där?
    Kommer att följa dig...på bloggen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow - 100 miles! Kul att du också ska springa 6-timmars. Då ses vi där och sedan på TEC! :-)

      Radera
  2. Spännande med Skövde 6H och TEC -- ha så kul på långpassen! P.S. Brownies funkar säkert KALASBRA! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att springa så långe på en kort bana (1,2 km). Har aldrig gjort det förut och får kanske tråkspatt! :-S

      Radera