måndag 6 januari 2014

Hur registrerar jag min träning?

I mina senaste inlägg har jag visat sammanställningar av min träning (inte så konstigt kanske med tanke på avslut av ett år och start av ett nytt) och jag har då fått frågan hur jag gör dessa snygga sammanställningar.

Jag registrerar sedan flera år tillbaka all min träning på www.jogg.se. Jag började göra det redan 2008 (alltså innan jag blev biten av löpningen på allvar), och har fortsatt ända sedan dess. Sajten startades av löpare för löpare, men har utvecklats och man kan idag regga alla sin träning och det finns en massa fina finesser som jag ännu inte använder.

Förutom att du kan registrera din träning så är det ett väldigt bra och trevligt forum där man kan ställa frågor, diskutera och få tips om diverse saker. Jag har alltid trivts väldigt bra på jogg.

När det gäller statistik och sammanställningar så väljer man själv hur träningen ska visas. Jag har alltid mina inställningar så att jag ser varje vecka för sig - till exempel förra veckan enligt nedan:


Längst till vänster ser jag vilken typ av träning det är (löpning, styrkestäning, övrig träning) och därefter kommer en kolumn där man kan specificera inom gruppen (distans, fartlek, uppjogg, nerjogg etc). Alla pass med ett litet (i) innebär att jag har tankat ner infon från min Garmin. Du kan själv lägga till träningsformer, till exempel bikramyoga eller tennis som är några av de övriga träningsformer som jag har lagt till.

Vill du sedan grotta ner dig i fördelningen mellan olika träningsformer kan du enkelt ta fram cirkeldiagram för olika tidsperioder. Nedan ser ni min träning de senaste 12 månaderna:




Jag blir alltid lite deprimerad av de här årsbilderna för de visar hur dålig jag är på alternativ träning. Det som står som Övrig träning här ovan är tennis. När jag då har haft en vecka med bra andel alternativ träning ( till exempel denna vecka) så ändrar man bara tidsperioden till en vecka och då ser diagrammet ut så här:



Då känns allt genast mycket bättre. Sedan finns det en hel massa andra roliga funktioner. Min favorit (och ganska nördiga) är en flik som heter Utrustning. Här lägger jag in (med foto och allt) alla mina skor och varje gång jag reggar ett pass skriver jag in vilka skor jag använt och då kan jag se hur många mil jag har sprungit i alla par. I fallen nedan har jag satt 100 mil per skopar som "mål" och då ser man enkelt hur stor andel av milen som är förbrukade. Sedan kan ju skor hålla betydligt mer eller betydligt mindre än 100 mil, men du kan välja själv vilken siffra du tycker är rimlig.


På jogg kan du också hålla koll på tävlingar och dina egna tävlingsresultat kan visas separat i en egen lista. Allra bäst och roligast är nog det sociala nätverket. Du kan följa dina kompisars träning och du blir peppad och uppmuntrad i din egen träning. Ofta händer det att man hittar nya vänner som man först följer på sajten, men förr eller senare brukar man träffas på någon tävling och det är himla kul.

Så nu vet ni hur jag reggar och hur bra det är! Har ni inte varit inne på jogg så in och kika med detsamma! Här har jag nog bara nämnt en bråkdel av allt som är bra! Hoppas vi ses på jogg - ni hittar mig här! :-)

7 kommentarer:

  1. Aha... jag misstänkte att det var på jogg.se du reggade din träning. Själv använder jag funbeat och konceptet är väl detsamma men jag har inte utforskat allt den sidan har att ge mig något djupare. Tack för att du delade med dig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att Funbeat funkar på samma sätt. Jag har registrerat ett konto där också för att kunna följa diskussioner och hitta sociala långpass, men det blir alltmer sällan jag loggar in.

      Radera
  2. Nu måste jag ju in och följa dig även där :) Roligt att regga och följa upp tycker jag. Särskilt att jämföra olika perioder och sammanställa år etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det! Man är ju kalenderbitare på sig själv liksom! :-)

      Radera
  3. Tack för bra sammanfattning! :-) Jag reggar allt på Funbeat, men funderar faktiskt på att gå över till Jogg då de verkar ha lite bättre funktioner där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ju registrera ett konto och hänga lite på forumet medan du funderar. Jag har ett konto på Funbeat också, fast jag reggar inte där, men kan följa diskussioner etc.

      Radera
  4. Hej Har du testat Bikram som komplement till löpningen? kan verkligen rekommendera www.uppsalahotyoga.se

    SvaraRadera