torsdag 2 januari 2014

Variationspass med IF Linnéa


Julens vila är definitivt över! Idag drog jag igång träningen rejält. Direkt på morgonen körde jag en timme tennis med Katarina. Mycket roligt och jobbigt. Vi bestämde oss för att 2014 ska bli året då vi lär oss serva. I övrigt spelar vi nämligen hyfsat, men båda är helt kassa när det gäller serven.

På kvällen var det dags för ett löppass med IF Linnéa. Jag har inte varit där sedan i mitten av november. Det stod variationspass på schemat och tanken var 15 minuter uppvärmning, sedan 15 minuter lite långsammare än tävlingsfart på milen, därefter 15 minuter i tävlingsfart för att sedan avsluta med 15 minuter som är lite långsammare än tävlingsfarten. jag kände mig trött och seg och bestämde mig för att hänga på gruppen som skulle köra 5.30-fart, 5.15-fart, 5.00-fart och slutligen 5.15-fart.

Jag var otroligt trögstartad idag. Jag som har "braggat" om hur jag höjt min lägstanivå och allt fick verkligen kämpa för att hålla 5.30-tempo... Men efter hand lossnade det och jag insåg att vi sprang betydligt snabbare än vår tänkta fart. Det ville sig inte bättre än att jag fick ihop exakt 12 km på 60 minuter vilket alltså är ett snitt på 5-tempo. Och eftersom vi sprang långsammare i början betyder det att jag har ett stort antal kilometer under 5-tempo och några låg till och med runt 4.40.

Efter en liten nerjogg var vi tillbaka på Zinkensdamm och jag var trött och otroligt nöjd. Bra start på löparåret! Vad har du tränat idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar