lördag 20 april 2013

Tufft lopp på en bra dag!

Vilken härlig dag jag har haft idag! Visserligen har den inkluderat ett riktigt tungt lopp, men det här ändå varit en toppendag! Jag sov gott och länge och vakande upp till en riktigt solig vårdag. Rejäl frukost och lite pyssel här hemma innan Johannes och jag gav oss iväg till Universitetet och Springcross.


Lite ovana vid solen tror jag...

Varken Johannes eller jag kände oss riktigt på hugget. Vi velade om hur mycket kläder vi skulle ha på oss. Så fort solen gick i moln blev det riktigt kallt, men när den var framme ville man inte ha för mycket på sig. Johannes skulle starta kl. 12.00 och jag 12.15. Jag körde uppvärmningen redan med hans startgrupp och sedan hejade jag som en besatt när han stack iväg.

Det här var Johannes andra lopp någonsin. Han sprang Hässelbyloppet i höstas, men löptränar sällan och tränar över huvud taget inte mycket. Jag var nyfiken på hur det skulle gå för honom.

Ny uppvärmning och då träffade jag Anna! Hon var härligt taggad! Startskottet gick och jag satte iväg. Jag hade intalat mig att jag inte brydde mig om tiden och att det bara skulle blir ett härligt träningslopp, men jag märkte ju hur jag direkt började snegla på klockan. Först sprang vi över ett blött och lerig fält. Det gick långsamt. Sedan reste sig plötsligt en vägg framför mig. Vilken backe! Och vilken lervälling! Det gick superlångsamt. Någonstans under andra kilometern släppte jag ändå blicken på klockan. Det här gick så långsamt och var så tungt att det inte kunde bli en bra tid. Jag fick håll ocj det satt i nästan hela loppet. Den tredje kilometern gick längs vattnet och var hyfsat flack, men de övriga var tunga och kuperade.

Men ändå - solen sken och det var en härlig dag. Även om jag rosslade som ett gammalt ånglok när jag andades så plockade jag löpare och jag var stark i både uppför- och nerförbackar. När det var en kilometer kvar började jag springa om män som startat 15 minuter före mig!!

Upp på målrakan och tryckte på så mycket jag bara orkade. Såg och hörde Johannes som hejade på mig! Jag kom i mål på 31.43 vilket är ett snitt på 5.17. Inte snabbt direkt, men när jag såg att jag kom i mål på plats 30 av 504 kvinnor så insåg jag ändå att det var en tuff bana. Mycket nöjd med placeringen! Johannes visste inte vilken tid han fått, men sa att det varit jobbigt, "men jag gick i alla fall inte". Det lät ju inte som att det gått jättefort, därför blev jag omåttligt förvånad och imponerad när vi läste att han kommit i mål på 27.31! Ett snitt på 4.35 per kilometer! Det klarar jag ju inte ens på flacken!


Stolta medaljörer!

Jag tror att han själv är mycket nöjd nu och jag tror att jag kommer kunna locka med honom på fler lopp. Han fick en folder om Skärholmsloppet och sa att det lät kul! :-)

Vi begav oss ganska snart hemåt och sedan har vi haft fullt upp med att shoppa vårskor och jackor åt alla barn. En kostsam, men mycket rolig dag helt enkelt! Jag hade inga känningar i knäna under loppet alls! Mycket bra! Men ont i stortån från TEC det har jag verkligen... Men nu är det lördagskväll och alla tår ska få vila. Ha en skön kväll allihopa!


Stolt att bli utklassad av Johannes! :-)


4 kommentarer:

  1. Heja heja, den här gången speciellt till Johannes - bra jobbat!!
    kramar från gudmor i Bryssel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din gudson har uppenbarligen talang?! Måste locka med honom oftare! :-) Ska vidarebefordra din hälsning - massvis med kramar från oss!

      Radera
  2. Vad duktiga ni är! Kul att springa ihop, mor och son. Grattis till er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Madeléne! Ja, det var riktigt kul! Och helt enkelt ett sätt att träffa sonen på som annars alltid är iväg på egna äventyr. :-)

      Radera