onsdag 24 april 2013

På löpband över Västerbron

Vilken blåst vi har haft i Stockholm idag! Jag hade laddat hela förmiddagen för lunchpassets snabbdistans, men var nära att backa ur när jag kom ut från kontoret på Söder Mälarstrand.

Samtidigt var jag så sugen på att testa mina Adizero Feather. Köpte dem på nätet för ett tag sedan och har haft känslan av att de är aningen för stora. De är samma storlek som mina gamla Adizero Boston så jag var säker på att de skulle vara perfekta, men tydligen är Feather lite bredare i lästen och det känns faktiskt.

Skotest av nya Adizero Feather 2

Nåväl, jag började med en kilometers uppjogg längs Söder Mälarstrand och hade vinden nästan rakt emot mig. Stannade och nollställde klockan. Och så iväg!


Precis här nollställde jag kockan.

Jag sprang på och trasslade mig över gatan så att jag kunde börja springa upp för Västerbron. Jag sprang och sprang, men det kändes som jag inte rörde mig ur fläcken. Precis som på ett löpband. Slutligen nådde jag krönet och kunde börja den härliga utförslöpan. Ner i Rålambshovsparken och här var det både mera lä samt vinden i ryggen. Kände snabbt att jag hade för mycket på mig. Fast i blåsten på bron hade det varit skönt.

Ja, sen är det ju bara att fokusera och bita ihop. Det är jobbigt att springa fort, men det är också härligt! Jag plockade några löpare, passerade restaurang Kungsholmen och rundade Stadshuset. En kilometer kvar - bara att mata på. När klockan pep efter fem kilometer stängde jag av den och pustade ut.


Precis här avslutade jag snabbdistansen.

Fem kilometer i 4,43-tempo i värsta vinden. Jag är nöjd. Nollställde igen och joggade den sista kilometern till kontoret. Snabbdistans är nog mitt "värsta" pass. Mentalt i alla fall. Jag gruvar mig verkligen för dessa pass. Jag springer hellre intervaller eller backpass, för där finns ju möjlighet till vila. På snabbdistansen måste du fortsätta springa tills du är klar.

Sedan var det bara att pallra sig in i bunkern igen och jobba. Men det var en rolig eftermiddag för Jenny klarade sin uppkörning och vi firade med skumpa! Bra dag på alla sätt helt enkelt!


Pocketbunkern - väldigt inbjudande från andra hållet!

Och vad tyckte jag om skorna då? Jo, de kändes nog ändå riktigt bra. Lite för tidigt att ge ett riktigt utlåtande efter bara ett pass, men planen är att springa halvmaran på Kungsholmen i dem nästa helg. Så jag återkommer i frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar