fredag 12 april 2013

Pappas köttbullar

Här blir det andra bullar!

I vår familj är det inte mammas köttbullar som gäller utan pappas. Och jag kan bara hålla med barnen- makens köttbullar är världens godaste! När jag sprang Jubileumsmaran i somras så fick jag enorma cravings efter Mats köttbullar. Allt som bjöds på under loppet var söt sportdricka och en halv banan. Månaden därefter skulle jag springa Black River Run 50 miles och då hade jag med mig köttbullemackor. Det var toppen!

Det pratas ju mycket om vad man ska äta under lånpass och hur man ska fylla på energi. Jag tror verkligen inte att det finns en lösning som funkar för alla, utan det är högst individuellt. Många säger att kött och fibrer är alltför svårsmält och rekommenderar nötter och annat. Säkert bra, men min erfarenhet är att jag vill ha "riktig" mat. Inte så att jag vill sätta mig ner mitt i loppet och äta trerätters, men att hanågot matigt som jag kan äta medan jag går en kortare sträcka känns bra.Sedan behöver jag den snabba energin också. Men jag har dålig erfarenhet av att under 5-6 timmar enbart äta godis, chips och sportdryck. Fy farao, vad illamående jag blir!

Den hör veckan har jag försökt äta rejäla måltider och varit noga med mellanmål. Men det har ändå varit vanliga rätter: lax, pasta, kyckling, potatis och ris. Tillsammans med fräscha sallader. Jg har dessutom toppat med fruktjuicer med ingefära och annat som känns bra. Sedan i onsdags har jag dessutom vispat ihop Vitargos Carboloader och druckit morgon och kväll. Över huvud taget mycket vätska.

I morgon kommer jag ha med mig mina köttbullemackor samt energybars och gel. I övrigt räknar jag med att klara mig bra på det som bjuds på i matstationen. Vilken tur att Mats har blivit frisk så att han kan rulla köttbullar åt mig - perfekt fredagsnöje! :-)

2 kommentarer:

  1. Lycka till!! Vi håller tummarna här i Bryssel, med en köttbullemacka i fickan kommer det att gå finfint!
    Kram,
    Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie! Kommer behöva all tumhållning jag kan få! :-)

      Radera