lördag 6 april 2013

En magisk mil

Min friidrottsintresserade son befinner sig precis mellan juniorstorlekar och herrstorlekar när det gäller löparskor. Vi har varit runt på de stora sportkedjorna och där finns ingenting som funkar för honom. Häromdagen åkte vi till Löplabbet Race där han har fått bra hjälp tidigare.

Så också den här gången. Han förklarade vilken typ av skor han var ute efter och genast fick han prova tre-fyra olika modeller i hans storlek. Inga problem alltså. Efter lite provande valde han ett par Saucony och mycket nöjda gick vi därifrån. Och tänk - jag lyckades avhålla mig från att köpa något till mig själv - inte illa!

Idag var det dags att prova skorna. Samuel och jag stack iväg på förmiddagen. Jag har varit snuvig och haft löpvila några dagar så idag var benen lätta och väldigt glada över att få springa. Men vi hade väl knappt hunnit en kilometer förrän det började dåna över huvudena på oss och plötsligt landade en polishelikopter precis intill!


Vem ska de haffa?

Men de verkade inte vara ute efter oss, så vi kunde fortsätta. Längs motorvägen ett tag och bort mot Aspudden. Vi höll ett tempo kring 5.40, men efter sex kilometer började Samuel bli lite trött. Efter sju kilometer slog han dock distansrekord! Och kämpade tappert vidare. Jag sprang och tänkte att det ju var lite skönt att jag fortfarande kunde hålla ställningarna mot honom, men det skulle jag kanske inte gjort. När ca 1500 meter återstod la Samuel plötsligt in en högre växel! Jag gjorde vad jag kunde för att hålla jämna steg och lyckades ganska länge, men precis på slutet drog han ifrån och kom väl hem 15 sekunder före mig. Och det unnar jag honom! :-) Så roligt att få vara med när han sprang sin första mil! Och för mig var det en härligt lätt runda när allting stämde.


Vilken morgon!

Och slutligen får jag väl klämma in en bild på skorna (eftersom han själv vägrar att vara med på bild). Saucony är märket. Sonen verkar väldigt nöjd hittills i alla fall. Hoppas han följer med på fler pass snart!

Snabbskorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar