söndag 17 mars 2013

Norrmalm all in!

Tidigt igår morse följde jag med sonen och två av hans klubbkamrater till Cityterminalen där de skulle hoppa på bussen till Västerås och Svealandsmästerskapen. De var lite spända. Jag önskade dem lycka till och bussen rullade iväg 08.00 vilket gav mig en timme att fördriva innan det var dags för ett socialt långpass. Jag passade på att komplettera frukosten och lämnade även in en väska med lite torra kläder och sånt som skulle vara skönt att ta på sig efteråt.
Vid niotiden hade tio löpare samlats utanför Runner's Store. Bernt Hedlund var initiativtagare och det här var femte gången en stadsdel skulle erövras. Att erövra en stadsdel betyder alltså att ALLA gator ska springas. Jag hade nog inte riktigt funderat i förväg på vilken runda det skulle bli med det kriteriet.


Tio pigga löpare

Jag trodde att Vasastan var en del av Norrmalm, men nu vet jag bättre och det är jag tacksam för! :-) Norrmalm innefattar citykärnan kring Sergelstorg. Ner till Birger Jarlsgatan och upp till Tegnergatan. Dessutom Skepssholmen och Kastellholmen. Vi började med holmarna och jag kan lova att vi sprang på varenda millimeter! Vi fick ihop en mil bara på dessa små pluttöar! Dock var det här kanske den bästa löpningen för det var inte så mycket folk och trafik och man kunde ändå springa på ganska obehindrat.


Vattenpaus efter 10 km.

Sedan in i city och jag började bli lite mer ifrågasättande. Vi var inne i varenda liten gränd, vi sprang på alla broar över till Kungsholmen. Men vi sprang förstås inte över till Kungsholmen. Nej, nej, det var ju fel stadsdel. Så vi vände liksom på krönet av varje bro och sprang tillbaka.

Sedan får jag erkänna att jag hade glömt bort Brunkebergsåsen. Jag har sällan ärenden där uppe och om jag vill passera från ena änden till den andra så kan man ju gå i den smidiga tunneln vid David Bagare. Men jag kommer aldrig mer glömma bort Brunkebergsåsen. Jag vet inte hur många gånger jag sprang tvärs åsen igår. Backträning for the win! Kul dock att vi mitt på Kungsgatan stötte på Hanna som var och tränade med Blogger Boot Camp. Dessutom korsade vi ett Linnea-gäng som var ute på stadspass. Mycket stadsträning igår helt enkelt!

Enligt Bernt skulle det ta oss 53 km att erövra hela stadsdelen och jag tänkte hänga med så länge det var kul. Vid 23-24 km började jag faktiskt krokna. Det var svårsprunget och jag hade redan fått ihop den distans som mitt veckoschema säger. Men jag körde på några km till.


Mat!!

Vid 28 km tog vi lunchpaus på Max och efter det passade jag på att tacka för mig. Det gjorde även Katrin och Niklas och efter välförtjänt burgare joggade vi sakta tillbaka mot Centralen. Övriga löpare fortsatte och det finns bildbevis på att stadsdelen blev erövrad och minst 53 km sprungna! En eloge till löparna och till Bernt förstås!


Ganska många gator kvar...

Ja, kul idé, men jag nästa gång det blir socialt långpass vill jag nog ut på en runda som inte blir så "snuttefierad". Idag är jag lite stel i kroppen, men det kommer nog en liten morgonmil att råda bot på! Ha en skön söndag!

2 kommentarer:

  1. Trevligt skrivet!
    Välkommen med nästa gång igen!

    /Bernt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja, man ska aldrig säga aldrig... Vad kan det tänkas bli för stadsdel nästa gång?

      Radera