lördag 19 oktober 2013

Härligt långpass!

En underbar dag för långpass! Kallt, men soligt! Efter att ha sett till att lillkillen kom iväg på scoutläger med världens största ryggsäck skjutsade Mats mig till pendeltåget i Älvsjö. Jenny klev på i Farsta och strax före tio var vi framme i Västerhaninge. Hela 34 löpare hade samlats och efter några väl valda ord från Mats så gav vi oss iväg. 

Efter en kort bit genom villaområden kom vi ut i på grusvägar i skogen och det var så vackert och härligt. Lite senare försvann grusvägarna och det blev riktig terränglöpning på Sörmlandsleden. Jenny och jag tog det lugnt och höll oss långt bak i gruppen, men jag hann ändå prata en hel del med gamla bekantingar. Alltid roligt att ses! 

Vackert och svårsprunget

Jenny slog distansrekord redan vid 11,5 km! Då var vi mitt inne i skogen och snurrade och till och med Mats själv var lite osäker på stigarna. Men vi hittade ut ur skogen och efter 15,5 km var vi framme vid Ågesta Ridskola där vi tog en välförtjänt fika i cafét. Kaffe och äppelkaka med vaniljsås satt fint. Men som alltid är det svårt att komma igång efter en paus. Stela försökte vi få liv i våra muskler...

Någonstans in the middle of nowhere?

Efter några kilometer fick vi upp farten, men då bar det av in i skogen igen. Jenny kämpade på och nu hade hon faktiskt dubblat sitt tidigare distansrekord. Mycket strongt, men jag tror det var här någonstans hon bestämde sig för att hoppa av när vi återsåg civilisationen. Det gjorde vi också snart och vid ca 23,5 km var vi i Högdalen där Jenny och några andra löpare hoppade av. Jag är otroligt imponerad av dagens rekordlöpare!

Nu var vi inne på asfaltsvägar igen och jag fick faktiskt ny energi. Benen trummade på ganska obehindrat. De flesta löpare låg nu en bit före och vi var en mindre grupp på sju löpare som höll ihop den sista milen. Genom förorterna och sedan var vi plötsligt vid Skanstull. Bara en liten bit på Söder kvar. Vi sprang ner till Slussen som var slutet på den här sköna turen.

Glada löpare och ett fantastiskt distansrekord av Chanette längst till vänster.

Men vi var inte riktigt redo att avsluta än. Den första gruppen löpare lät meddela att de var på Black'n Brown Inn vid Mariatorget och vi gjorde en kraftansträngning och joggade vidare dit. Totalt fick jag ihop 33,87 km. Och då är man väl värd en öl? Ja inte bara en öl förresten, jag var värd en Croque Monsieur också. Så det blev en skön avslutning på en riktigt bra dag. Stort tack till Mats som fixade allt på ett, som vanligt, förträffligt sätt!

Återhämtning!
Vi livade helt klart upp stället! ;-)
Dagens eminente arrangör - stort tack till Mats!

2 kommentarer:

  1. Ser ut som det var härliga omgivningar! Kände dock att jag behövde sova igår morse så orkade inte kliva upp och åka ut till andra sidan stan för att vara med på äventyret. Hoppas det blir fler gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, jag hörde Mats prata om ett nytt långpass den 23 november. Håll utkik efter det!

      Radera