söndag 20 oktober 2013

Back-2-back

Det här blev en riktigt löparhelg! I min ambition att få ihop riktigt mycket mängd inför Vintermaran så bestämde jag mig i början av veckan att det skulle bli längre pass både på lördagen och söndagen. Jag ville att det skulle bli ett så kallat back-2-back-pass. Tanken med back-2-back är alltså att vänja kroppen (och huvudet) att springa långt med redan trötta ben. Det finns de som säger att man får samma effekt av att springa 2 x 30 km som att springa 60 km, men att 2 x 30 sliter betydligt mindre på kroppen.

När jag vaknade i morse kändes kroppen trots allt riktigt bra med tanke på gårdagens 34 km. Lite stel i höfterna, men benen var ok. Som tur var hade jag fixat en löpardate med Sofia och det skulle visa sig vara en lyckträff. Vi träffades 08.30 nere i korsningen och sprang iväg längs Mälaren. Sofia är generellt snabbare än jag, men jag hade verkligen varnat henne för att jag skulle ta det lugnt idag. Och visst var det lugnt, men jag lovar att jag inte hade kunnat hålla samma tempo om jag varit solo.

Vacker söndagsmorgon

Det var ett tag sedan vi sågs och som alltid har vi mycket att prata om. Slingan är kuperad och i uppförsbackarna var det bara Sofia som pratade. Jag blev tystare och tystare... Vid Johannesdals Gård vände vi och slutligen var vi tillbaka i korsningen där vi hade mötts. Då hade jag 15,5 km på min klocka och jag hade bestämt mig för att inte sluta springa förrän jag hade 20 km. Så jag vinkade hej då till Sofia som skulle hem och vek av ner till Klubbensborg.

Hej då Sofia!

Utan Sofia gick det ännu långsammare och uppförsbackarna blev plötsligt "ultrabackar" dvs backar som det är ok att gå uppför! :-) Men jag gav mig inte utan gnetade på tills jag slutligen efter 2 timmar och 6 minuter äntligen hade fått ihop mina 20 km. Så skönt att vara hemma!

Väl hemma var jag riktigt duktig med stretch och styrkeövningar. Det skulle ju inte vara orimligt att få ont i knän eller annat när jag sprungit så mycket, men, men "ta i trä" - allt känns faktiskt ok. Sedan söndagsbestyr med familjen. Och en härlig promenad i solen! Hoppas ni har haft en härlig helg!

4 kommentarer:

  1. Låter som du har haft en riktigt skön helg och med mycket luft. Precis så som man vill ha det :-)

    Själv fick det bli en promenad i skogen för att stilla min löparhunger... en hunger som är helt omöjlig att mätta just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch så surt att vara skadad! Hoppas verkligen att vaden blir bra snart! Men nu kanske du kan få in lite alternativ träning - något som jag själv är urusel på, men verkligen skulle behöva. :-)

      Radera
  2. Vintermaran. Wow, jag beundrar verkligen dig! (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om en snabbfoting som du beundrar mig så blir jag väldigt smickrad! :-)

      Radera