tisdag 25 mars 2014

Jag leker löpcoach!

Jag har fem goda vänner i mitt närområde som har anmält sig till loppet Paris - Versailles i september. Det är ett lopp på 16 km som jag tror startar vid Triumfbågen och sedan springer man ut till slottet Versailles. Låter superhärligt och jag hade förstås gärna följt med, men loppet sammanfaller tyvärr med Bokmässan i Göteborg som ju är årets branschhögtid för mig. Därför blev jag extra glad när de frågade om jag ville träna dem inför loppet och då är jag ju med på ett hörn i alla fall!

Ingen av de fem tjejerna är någon inbiten löpare, utan de springer lite grann då och då. Kortare rundor i 6.30-7.00-tempo. Och jag är ju definitivt ingen löpcoach, men springer en hel del och har dessutom via IF Linnéa fått tips på bra kvalitetspass. Vi har bestämt att ses på måndagskvällar och träna tillsammans och första tillfället var igår!

Vi möttes vid T-banan och jag gick igenom lite bastips när det gäller löpning. I grunden av det de här tipsen från MarathonMia. Matnyttigt och enkelt. Sedan tog vi en mycket lugn uppjogg på 2,5 km och därefter blev det löpskolning. Vi såg nog rätt roliga ut där vi struttade runt, men det är ju mycket enklare att se rolig ut i grupp än när man ensam...

Sedan var det dags att ge sig på den fruktade backen. Lång och seg är den och jag tänkte att vi skulle ta den fem gånger. Tjejerna kämpade på, men det var riktigt tufft för dem. Vi beslöt oss för att fyra gånger fick räcka. Jag vill ju inte knäcka dem första gången... :-)

Den ser inte så farlig ut, men det är den!

Sedan en lugn nerjogg. Vi var mycket tystare på tillbakavägen... Jag tyckte i alla fall att det var jättekul och ser redan fram emot nästa vecka. Då kommer det bli någon form av tidsintervaller!

Trötta och nöjda!

2 kommentarer: