onsdag 19 mars 2014

Första passet med 310XT

Idag på lunchen sprang jag min vanliga runda runt Riddarfjärden. Men själva rundan var nog det enda som var som vanligt. Vädret var till exempel inte som vanligt. Jag tillhör inte dem som jämt kollar på vad det ska bli för väder - det är ju ändå något som jag inte kan påverka. Jag kan bara försöka klä mig rätt. Men idag på förmiddagen var jag faktiskt inne på en vädersajt och kollade Stockholmsvädret och då stod det att det skulle börja snöa kl. 12. Då tänkte jag att jag skulle försöka komma iväg lite tidigare än vanligt på min runda, men sedan händer det ju alltid något på jobbet som gör att tiden rinner iväg.

Nåväl, 11.45 kom jag iväg. Himlen lite mörk, men varken regn eller snö. Jag sprang iväg och det kändes härligt. Upp på Västerbron och där stannade jag till för den obligatoriska fotopausen. Och precis då började det snöa! Inte sådana där stora fina flingor som långsamt singlar ner från himlen. Nej, snön blåste horisontellt rakt mot mig! Ner för bron och sedan hela Norr Mälarstrand. Jag kände att jag drog upp tempot för jag ville bara komma in. Rundade Riddarholmen och sedan slutspurten tillbaka till Söder.

Och att det hade gått snabbt kunde min nya Garmin 310 XT konstatera. De två sista kilometrarna till och med under 5-minuterstempo. Inte illa i den blåsten! Men det alla bästa med klockan var inte kilometertiderna utan överföringen! När jag kom in la jag bara klockan på skrivbordet och svisch hade alla data förts över till datorn! Simsalabim! Och när jag sedan gick in på jogg.se för att lägga in passet i träningsdagboken så gick det hur snabbt som helst. För det är väl min enda invändning mot jogg.se, att det brukar vara så mycket strul med överföringen. Men aldrig har det gått så snabbt och lätt som idag. Och det utan att klockan ens är ansluten - dock med en lite USB-plupp.

Så första rundan med nya klockan fick väl godkänt. Tufft väder, men det ledde till bra tempo. Och sedan fantastiskt enkel överföring. Och extra glad är jag för att jag kom iväg på en lunchrunda idag, för hu vad det har snöat och blåst hela eftermiddagen och kvällen. Måste ha kommit minst en decimeter och jag hade inte haft lust att ge mig ut nu i kvällningen. Nu kan jag sitta inne i värmen och känna mig nöjd! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar