söndag 17 november 2013

Söndag på Sörmlandsleden



I en stor familj med många starka viljor är det inte alltid helt lätt att tillgodose allas önskemål på vad som ska ske under helgerna. Idag hade Mats ett starkt önskemål om att komma ut i naturen och han ville vandra på Sörmlandsleden. Han hade spetsat in sig på etapp 3 som går från Alby Friluftsgård till Tyresta Nationalpark. Men det är 13 km och i längsta laget för vår 9-åring. Dessutom måste vi åka kommunalt vilket tar sin tid när man liksom åker "på tvärs" i Stockholms ytterkanter. Så hur gjorde vi då? Jo, det blev en kompromiss!

Mats gick upp tidigt och åkte T-bana och buss ut till Alby Friluftsgård som ligger i Tyresö. Jag var hemma och curlade barnen med nybakade croissanter till frukost när de vaknade. :-) Sedan packade vi en ryggsäck med fika och tog bilen till Tyresta Nationalpark. Det var läge sedan jag var där och det är ett fantastiskt ställe. Tror faktiskt inte jag varit i Tyresta sedan jag sprang SUM för två år sedan. Och jag fick ett sådant sug efter SUM - det är ett lopp som jag inte tänker missa 2014!

Vi började gå på Sörmlandsleden mot Alby och efter drygt tre kilometer mötte vi alltså Mats som kom från andra hållet. Vi tog en gemensam fika i solen vid en liten sjö och det var ett sådant där ögonblick som man vill bevara och komma ihåg länge framöver. Sedan fick vi gå samma väg tillbaka, men det gjorde inte så mycket. Det blev en bra logistisk kompromiss. Nu håller vi på att planera för nästa etapp som går från Tyresta till Handen. Den är bara åtta kilometer så den ska vi nog kunna ta i sin helhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar