tisdag 12 november 2013

Hot Mojo och återhämtning



Idag började jag dagen med ett Hot Mojo-pass på Sats. Det var länge sedan jag var där och jag tänkte att mina post-mara-muskler skulle må bra av lite träning i 38° fuktig värme. Och det var faktiskt riktigt skönt. Fokus låg på styrka och rörlighet för höfterna. Några positioner sved i låren, men de flesta kändes bra. Det krävs lite planering för min del för att klara av sådana här morgonpass. Det är inte bara kontorskläderna ska packas ner, nej jag behöver även stora neccessären med schampo, krämer, hårspray, smink etc. På det sättet är lunchträningen att föredra - då blir det lite roll-on efter duschen på sin höjd... ;-)

När jag kom hem låg nya numret av Runner's World i brevlådan. Jag har inte prenumererat på den på ganska länge, för har man haft den ett år så känner man ju igen det mesta. Men nu har jag tagit en ny prenumeration och det känns kul. En artikel handlade om återhämtning efter lopp. Jag passade på att kolla om jag gjort rätt:

* Håll dig i rörelse de närmaste 30 minutrarna när du lämnar målområdet - check på den! Efter att ha stått och pratat med löparkompisarna ett tag promenerade Katrin och jag ca 2 km tillbaka till bilen.

* Få i dig minst 300 kalorier inom 30 minuter - nja, där blir det nog ingen check. Jag kämpade ju i en halv evighet med den där kanelbullen och fick ändå bara i mig halva.

* Sätt benen i ett kallt bad i 15 minuter för att minska inflammationen i musklerna - ingen check där heller. Jag tog ett härligt HETT bad när jag kom hem.

* Rör på dig (men ha benen i högläge däremellan), ät många små mål och drick mycket vätska - check på rörelse, mat och dryck. Inget högläge här dock.

Sedan kom det en text om vad man ska göra dagarna och veckorna efter loppet. Hur man ska massera sina ömma muskler och att man ska vänta tre veckor innan man springer fem kilometer! Då blev jag lite konfunderad för jag har inte speciellt ömma muskler utan känner mig både redo och sugen på att ut och springa. Men det är förstås väldigt individuellt och när jag nu läser artikeln igen ser jag att det står "Nybörjare" längst upp i hörnet. Nåväl - en checklista är alltid bra och så får man väl välja de delar som passar för en själv. Har du några speciella återhämtningstips? 




1 kommentar: