tisdag 5 november 2013

Energi där det kan påverka

Är du ett kontrollfreak? Jag gillar att ha kontroll och att kunna påverka min egen situation. Jag är lite av en tidsfascist som sällan kommer för sent och som gärna planerar saker i förväg. Men en sak har jag blivit bättre på genom åren. Jag lägger inte energi på saker som jag inte kan påverka. Vädret till exempel. Det är ju något som man bara måste förhålla sig till. Och klä sig rätt. 

Hur är det med sömnen då? Nja, jag kan ju försöka ge mig själv de bästa förutsättningarna för god sömn, men jag kan inte styra över den. Tyvärr - det hade jag gärna gjort om jag kunnat! :-) 

Och hälsan då? Samma sak där - jag kan förstås använda handsprit och äta vitlök, men om jag ändå blir förkyld så måste jag förhålla mig till det. 

Vad kan jag mer göra för att ge mig själv de bästa förutsättningarna för Vintermaran på lördag? Fylla på med energi. Äta bra mat och fylla på med vätska. Idag fyllde jag på skafferiet med Carboloader, energigel och några energibars. Carboloadern är ett pulver som man blandar med vatten och sedan dricker under ett par dagar före lopp eller annan kraftansträngning. Ska ge en effektiv kolhydratuppladdning. Inte vet jag hur bra det funkar, men det känns bra att veta att jag har gjort vad jag kan för att påverka mina förutsättningar! :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar