tisdag 5 mars 2013

Är jag en seriös motionär?

Vilken nivå ska jag välja?

Jag har inte glömt bort det där jag skrev för någon vecka sedan om att jag funderar på att följa Runner's Worlds marathonprogram. Nu tog jag fram det igen för att försöka planera träningen framöver. Man kan välja på tre olika program - för nybörjaren, den seriöse motionären eller elitmotionären. Nybörjaren innebär alltså nybörjare på marathon, inte på löpning totalt. Men med tanke på att jag sprungit fem marathon och ett par ultralopp de senaste två åren kan jag knappast kalla mig nybörjare på området.

Nästa steg är "den seriöse motionären". Det förpliktigar. Här ligger träningsdosen på mellan 50-80 km i veckan, distanser som jag sällan når upp i. Planen för elitmotionären har jag över huvud taget inte tittat på... :-)

Ja, det är alltså den seriöse motionären jag försöker bli. Och inser att jag kommer fallera med schemat redan första veckan. Det är sex träningsdagar och jag vet redan att det inte kommer bli någon träning för mig under två av veckans dagar. Men då får man väl göra så gott det går. I ett från början ganska fullspäckat liv går det omöjligt att få in 80 km löpning om man inte är lite flexibel. Det gäller att kunna få in de kortare passen i små luckor, till exempel lunchpass, och förhoppningsvis trixa in ett lite längre pass under helgen. Om man sedan inte gör passen i den ordning som det står i schemat - ja, det är inte hela världen. Jag kommer försöka ha det här schemat som grund när jag planerar träningsveckan. Jag kommer att prioritera kvalitetspassen som backträning och intervaller. Missar jag 8 km lätt distans någon dag så är det inte hela världen. Jag vet att jag kan springa 8 km lätt distans. Nu låter jag kanske självgod för jag vet ju att de lätta passen behövs, och om det går att följa schemat kommer jag göra det. Om inte får det sunda förnuftet göra prioriteringen. Det här blir spännande för jag har aldrig försökt följa ett träningsschema förut.

Den här veckan ska jag försöka få ihop 46 km fördelade på tre lätta distanspass, ett backpass, ett långpass och ett testlopp. På söndag kväll vet vi hur jag har lyckats...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar