söndag 7 juli 2013

Löpskolning med egen coach!

Gårdagens långpass kändes i höfterna och ena vaden i morse, men i övrigt var jag i fin form. Efter en ovanligt härlig sommardag med både trädgårdsarbete och sol och bad så kände jag mig sugen på en liten sväng i mina "framfotaskor", dvs Saucony Virrata med 0 mm drop. 

Jag lockade med mig mellansonen vilket visade sig vara värsta lyckträffen. Samuel har tränat friidrott i sex år och kör hårt tre gånger i veckan. Han vet allt om löpskolning och löpteknik, vilket jag tyvärr sällan ägnar varken tanke eller träning. Dessutom är han numera tränare för de yngre barnen och det hade jag verkligen nytta av idag!

Vi stack iväg till slingan i Bredäng. Där hade de breddat själva slingan och lagt ny sand/grus som var otroligt segt att springa på. Efter en kortare uppvärmning körde Samuel löpskolning med mig. Först var det höga knän, tripping, raka ben och sidohopp. Han kollade in hållning, armpendling och själva steget.  Han pratade mycket om "förspänningen" i foten, vilket jag tyvärr inte var någon hejare på.


Ingen förspänning här inte!

Hyfsat godkänt?

Ska armarna verkligen snurra som väderkvarnar? Nähä - inte det.

Vi fortsatte med någon annan sorts sidosteg som jag inte minns namnet på, sedan en sorts långa hoppsteg som påminde mig om tresteg. Här skulle man både trycka ifrån så mycket man kunde och liksom "hänga" ut över steget och förlänga det så mycket som möjligt. Svårt, men mycket roligt. Sedan var det dags för baklängeslöpning och här har jag fått tips om att det är bra övningar mot löparknä. Jag har försökt mig på detta tidigare, men Samuel visade mig en helt annan teknik som byggde på att man lutar sig aningen framåt och sparkar upp benen ganska högt i baklängeslöpningen. Ingen tripping här alltså! Fram och tillbaka på körde vi på en liten grusstig och det var riktigt jobbigt, men roligt och kändes väldigt nyttigt. Hoppas jag kan lura med min nya coach på fler pass! :-)

Sedan sprang vi tillbaka upp till slingans start där det finns ett utomhusgym. Här blev det armhävningar, sit-ups, benlyft och armgång. Samuel körde även chin-ups eller vad det heter, men där klarade jag tyvärr inte en enda en...


Armhävningar...

Kul med alla utomhusgym som poppat upp!

Nöjd med Saucony Virrata

Jag är mycket nöjd med dagens pass och hoppas att det blir mer av den här varan framöver. Och så mycket lättare när man har en en träningskompis med sig. Jag har väldigt svårt att motivera mig annars, men nu körde jag hårt och ansträngde mig för att genomföra enligt instruktionerna. Vem vet - det kanske är dags för ett kvalitetspass på Sätra snart?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar