söndag 24 februari 2013

Backträning!

Efter en mycket trevlig middag med goda vänner igår kväll får jag erkänna att jag inte var lika pigg imorse som jag var igår. Men solen sken lika vackert och efter några timmar var det ändå skönt att ge sig ut. För första gången på väldigt länge hade jag bara underställströjan under den tunna jackan och var ändå supervarm hela passet. Kan i och för sig bero på att jag körde ganska hårt idag.

Jag började med en längre uppjogg på nästan sex kilometer som dessutom gick lite snabbare än jag tänkt. Fläckvis glashalt och jag fick vara väldigt koncentrerad för att hålla mig på fötterna. Efter sex kilometer var jag nere vid Mälaren vid Fridhemskanotisterna och det är här jag har min backe. Den backe som jag springer de enstaka gånger jag försöker mig på backträning.

Backen är ungefär 130 meter lång och stiger segt uppför. När man tror att den är slut så svänger den av åt vänster, men fortsätter lika segt uppför. Idag var det dessutom massor av söndagsflanörer som var ute med barnvagnar och hundar och jag kunde se hur de liksom skakade på huvudet åt mig... Eller om de kanske kastade beundrande blickar - vad vet jag?

Jaha - en blick uppför backen och så iväg. Tänkte på hållningen och armarna och den första vändan gick hyfsat snabbt. Sedan långsam jogg ner igen. Vände varje gång exakt vid papperskorgen och så upp igen! Fy fasen, vad jobbigt! Fem varv blev det i alla fall. Sedan fick jag stänga av klockan och stå och flåsa en stund. Sprang hem två kilometer och körde igenom stretch och styrkeövningar.

Jag funderar lite på att köra igång med det träningsprogram inför maran som är med i senaste numret av Runner's World. Det är ett 14-veckorsprogram. Egentligen är jag inte mycket för att följa träningsscheman, men jag tror att det kan hjälpa mig att få till kvalitetspassen som jag annars aldrig prioriterar. Vad tror du? Egentligen ska man köra igång imorgon, men jag kommer i så fall gå direkt på vecka 2, eftersom jag just nu packar för en veckas skidsemester! Alternativ träning i dess bästa form! Undrar hur man ska göra när barnen är utflugna - kan man ta ledigt för sportlov ändå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar