fredag 30 november 2012

Grand finale i novemberutmaningen

Ja, så är det då den 30 november. Sista dagen i utmaningen att springa varje dag i månaden. Jag vaknade till en vit värld. Snön yrde i vinden och det var dimmigt. Åkte till jobbet först och städade upp efter gårdagens mingel. 150 personer som dricker bubbel och äter snittar sätter ju sina spår.

Framåt lunchtid bytte jag om och skickade ett sms till Katarina att jag var på väg. Hon jobbar ca 500 meter bort på Söder Mälarstrand och stod redan ute och väntade på mig när jag kom joggande. Det var säsongspremiär för Icebugsen idag och de är ju himla bra! Vi tog en lugn jogg runt Riddarfjärden och hann snacka om allt som hänt sedan vi sågs senast.

Jag kände mig så himla pigg och glad så jag lämnade av Katarina på jobbet efter åtta kilometer, drog upp farten lite och körde de sista två kilometrarna i 4,50-tempo! :-) Bra avslutning på den här utmaningen!

Helt otroligt vad snygga vi är! ;-)

Nu ska jag försöka sammanfatta månaden och den här utmaningen: Jag har sprungit 28 av 30 dagar. Jag vet att det innebär att jag inte fullföljt utmaningen till punkt och pricka, men jag är otroligt nöjd ändå. De två dagarna jag inte sprang kände jag mig sjuk och dålig och valde att vila. Jag har sprungit drygt 23 mil under november och det innebär månadsdistansrekord. Endast två gånger tidigare har jag sprungit mer än 20 mil på en månad.

Första veckan kände jag mig sliten av att springa varje dag, men efter hand och mest på slutet har jag känt mig stark. Jag upplever också att jag har "höjt lägstanivån". Jag springer helt enkelt lite snabbare när jag är ute på mina normala distanspass, typ transportlöpning hem från jobbet. Om jag tidigare oftast låg i 6-minutertempo så blir det nu oftare 5.40-tempo. Det känns bra!

Däremot blir man ju stel av löpning. Nu behöver jag bikramyoga och rörlighetsträning. Nästa gång jag ger mig på en månadsutmaning så blir det sannolikt en "träna-varje-dag"-utmaning, med fokus på variation. Nu har ju den alternativa träningen blivit lite lidande på grund av all löpning. Fast några timmar tennis och lite simning har det ju faktiskt blivit.

Slutsats: Jag gillar utmaningar och jag älskar att springa, men egentligen har det blivit alltför ensidig träning den här månaden.

Nu är det dags att plocka fram adventsljusen och börja mysa, men först en liten "best of"-bild från månadens löpning. Ha en skön helg!


2 kommentarer:

  1. Varje dag i månaden? På riktigt? Vilken toker. (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, var och en är ju knepig på sitt sätt! :-)

      Radera