onsdag 21 november 2012

Utvärdering av Inov8 Race Pro 12

Många fördelar
Nu har jag transportlöpt ganska många gånger med min nya ryggsäck. Tillräckligt många gånger för att våga mig på en liten utvärdering. Den här ryggan är riktigt bra på många sätt. Den rymmer 12 liter och det är faktiskt ganska mycket. Jag kan få ner min dator, alla mina vanliga kläder samt plånbok och andra viktiga saker. Jag kan däremot inte klämma ner en tjock jacka och vinterstövlar. På utsidan finns en stor ficka där man kan få ner en vindjacka eller dylikt.

På fästena runt midjan finns fickor med dragkedja. Där kan man ha sin telefon eller annat som man vill kunna få tag på utan att ta av sig ryggan. Man kan köpa till ett vätskesystem till ryggan, men det har inte jag gjort.

Ryggsäcken sitter väldigt bra och tajt på ryggen. Min enda invändning är att jag kanske är aningen för kort. Med en några centimeter längre rygg skulle den vara ännu bättre. Men detta har jag främst lagt märke till de gånger jag packat ryggsäcken väldigt full. Jag skulle också föredra om midjebältet hade knäppts aningen längre ner på höften. Nu känns det som om den sitter perfekt när jag står stilla, men sedan åker den upp lite när jag börjar springa. Det är dock inget gigantiskt problem utan mera en vanesak.

Hur är det då att springa med en full ryggsäck? Går det mycket långsammare än utan? Här är min intressanta iakttagelse att en full ryggsäck inte påverkar hastigheten nämnvärt, men den påverkar definitivt löpkänslan och känslan av hur snabbt jag springer. När jag har sprungit med ryggsäck flera dagar i rad är det underbart att springa utan! Men inte springer jag snabbare för det! :-)

Så summa summarum är jag mycket nöjd med min Inov8 Race Pro 12. Perfekt storlek och sitter tajt och bra. Det är bara de där tre centimetrarna på ryggraden som saknas!

2 kommentarer:

  1. Kul att du är nöjd!
    Det där med rygglängd är svårt. Det är mitt största problem med ryggsäckar *alltid*. Jag har en Salomon XA20 (14L) som jag tycker sitter superbra. Har försökt hitta en ryggsäck med lite större volym (20L eller så) men då är modellen på ryggsäcken alltid för lång. (Ja, det *kan* inte vara jag som är för kort...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men skulle du ha en 20-liters för at springa eller mer som en rygga för dagsutflykter och vandring? 20L låter för mycket för mig om man ska springa. Och nej - självklart är det alltid ryggsäcken det är fel på och inte bäraren! :-)

      Radera