måndag 12 november 2012

Vill du ha medaljer och T-shirts?

Minnen eller trams?
Den stora löparvågen sprider sig fortfarande. Antalet lopp ökar och framför allt ökar antalet anmälningar till de olika loppen. I vissa fall får man sitta på standby vid datorn för att ha en chans att få en plats på loppet. Man skulle ju kunna tänka sig att avgiften går ner när fler anmäler sig till ett lopp, men så är det inte alls. Tvärtom! Kilometerpriset går upp drastiskt och vi motionärer verkar villiga att betala mycket pengar för att få svettas tillsammans.

Vad är det vi betalar för då? Jo, det är förstås en hel del vi får för pengarna. Det krävs en rejäl insats för att arrangera ett lopp. Det kan gälla att spärra av gator, servera sportdryck och saltgurka, fylla upp gärden med bajamajor, ordna med tidtagning, resultatlistor etc. Och det är jag beredd att betala en hel del för. Framför allt är jag bereddd att betala för att det finns sjukvårdspersonal längs banan. Säkerhet och trygghet kan inte underskattas.

Och så betalar vi ju för medaljerna. Och alla dessa funktionströjor man får på loppen. Jag vet inte hur många tischor jag har i träningsgarderoben. Vissa gillar jag mer än andra. Men det är ju inte så att jag hinner slita ut dem direkt. Skulle jag vilja avstå från T-shirts och medaljer och få en lägre anmälningsavgift? Kanske - kanske inte. Jag är lite larvig och tycker det är rätt kul med medaljerna. Även om de ligger i en gammal glassburk i garderoben. Dessutom skulle ju inte en utebliven medalj påverka avgiften nämnvärt. T-shirten är kanske mera tveksam. Ändå är det ju med viss stolthet jag till exempel bär min gula Sthlm Marathon tischa och möter jag någon med likadan tröja är det ju inte utan att jag hejar lite extra vänskapligt! :-) Vad tycker ni? Var ligger nivån för en rimlig anmälningsavgift på ett svenskt lopp? Och vad är ni villiga att betala för?

Ja, så här gick mina tankar under dagens transportlöpning från jobbet. Ryggsäcken var ovanligt tung, men stegen ändå hyfsat lätta. Mörkret föll och Stockholm var vackert. Så vackert att jag var tvungen att stanna för den här bilden. Tack för ikväll!

Novemberutmaningen dag 12 - Utsikt från Liljeholmsbron

2 kommentarer:

  1. Intressant frågeställning!

    Jag har ju gått bananas på loppanmälningar inför 2013, och jo, det kostar ju en hel del pengar. Vågar nog inte ens försöka sätta mig och räkna ut hur mkt pengar jag har betalat in hittills..

    Medaljen vill jag gärna ha kvar, men funktionströjorna kan de gärna behålla. Speciellt den som man fick till Milspåret. Maken till sämre tröja har nog världen aldrig skådat..

    Max 300 kronor för ett 10 km-lopp är jag beredd att betala. Eventuellt en hundring extra om det är ett speciellt lopp, som t ex Tjurruset.
    Marathon och Lidingö kändes i häftigaste laget, men jag hoppas att allting runt omkring skall göra att det känns värt det. Vi får se i juni och september. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att se vad som är viktigt! Den här bloggen är kopplad till jogg.se och där har jag fått kommentarer från några som absolut INTE vill ha medaljer, men gärna tröjor, strumpor och buffar.
      Jag håller med dig om att upp till 300:- har jag ganska lätt att betala, men därefter börjar man fundera lite mer. Och avgiften till Sthlm Marathon sved faktiskt... :-)

      Radera