tisdag 6 november 2012

Kan du känna hur snabbt du springer?

Jag brukar tro att jag kan det. Känna hastigheten i kroppen på ett ungefär. Åtminstone vet jag om det är över eller under 6-minuterstempo. Och ofta känner jag instinktivt av hastigheten utan att titta på klockan. Men ibland händer det att jag har helt fel. Som idag.

Jag fortsätter min novemberutmaning, men idag hade jag spetsat in mig på lite dagsljus och tog därför min vanliga lunchrunda som går runt Riddarfjärden. Den är ju flack förutom över Västerbron. Det var sjunde löpdagen i rad för mig och jag hade verkligen inga ambitioner att springa fort. Så jag lunkade på. Tyckte jag. När jag närmade mig Västerbron efter knappt 2 km såg jag att jag snittade på 5.35-tempo. "Jaja, det kommer se annorlunda när jag väl är över bron" tänkte jag. Och det gjorde det. Då snittade jag nämligen på 5.22-tempo! Det låter kanske inte fort, men för mig är det faktiskt ganska högt tempo. Så jag lunkade vidare (för det var så det kändes) och höll faktiskt detta tempo ända tills jag var tillbaka vid kontoret efter sju kilometer! Så vad beror det på? Varför kan jag "lunka fram" ibland utan vidare ansträngning och det går ganska snabbt, medan jag till exempel i förra veckan kämpade som en gnu för att hålla 5.54-tempo? Är det den gamla allmäktiga dagsformen som styr världen? Svara på det, den som kan! :-)

Det blåser på toppen!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker oftare att jag har känslan av att det går jättesnabbt, men det visar sig nästan alltid vara fel när jag tittat på klockan, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha - ja, den där "felkänslan" funkar åt båda hållen.

      Radera
  2. Jag brukar kunna skatta det med hygglig precision, kör ofta fartlek där jag försöker gissa farten på den nuvarande kilometern och sedan får facit när klockan piper för autolap. Lite nördigt roligt. Ännu bättre är jag på att skatta min puls, kan ofta skatta den med bara ett par slags marginal vid en given ansträngning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då - imponerande! Jag har inte ens kommit till nivån där jag mäter pulsen... :-)

      Radera