lördag 24 november 2012

Ett långpass som piggar upp!

Igår när jag gick och la mig kände jag mig lite frusen och ruggig. Drack ingefärste och oroade mig för att jag höll på att bli sjuk igen. Och oroade mig för att jag inte skulle orka med dagens planerade långpass. Inte kände jag mig mycket bättre när jag vaknade heller. Men nu, efter ett socialt långpass i regnet är jag på topp igen! :-)

Vi blev hela 18 löpare som startade tillsammans!
Det var som vanligt vår eminente reiseleiter Mats Dänsel som hade fixat rundan och bjudit in. Vi var 18 hugade löpare som möttes vid Eriksdalsbadet med avsikten att springa 31 km eller mindre. Det var grått och duggade lätt.

Som vanligt när man springer i grupp rinner kilometrarna iväg i snabb takt. Det var många nya ansikten för mig, men förstås också några gamla bekantingar. Vi sprang längs Hammarby Sjöstad och  mötte sedan de tappra galningarna som ägnade dagen åt att springa 23 gånger upp för Hammarbybacken. Jag var mycket tacksam över att jag tillhörde min grupp och inte HAM-gruppen... Sedan vidare längs Järla Sjö och andra trakter som jag inte är så bekant med. Tillbaka mot Söder och efter diverse kringelikrokar och drygt 17 km var vi på McDonals vid Slussen. Jag gjorde inte misstaget från förra gången då jag proppade i mig alldeles för mycket, utan nöjde mig idag med kaffe och en medhavd energybar.

Inte 18 längre
Oh Captain my Captain!
På vägen till Slussen var det några löpare som hade hoppat av och efter pausen försvann ytterligare några. Jag hade bjudit in Niklas på långpasset. Han brukar springa kortare och snabbare och hade redan här vid Slussen distanspersat big time. Men inte tänkte han ge sig för det. Vi knatade vidare och försökte få tillbaka värmen i kroppen efter pausen. Vi sprang upp till Montelius-stigen som går högt ovanför Söder Mälarstrand. Inte helt lätt att springa där, men storslagen utsikt. Vidare till Skinnarviksberget och sedan ner till Långholmen. Här var det lerigt och halt. Strax efter passerad halvmara hade vi ytterligare två som distanspersat. Roligt, roligt!

Uppe på berget finns ingen polis...

Efter Långholmen rundade vi Reimersholme, en ö som jag faktiskt aldrig tidigare satt min fot på. När kom till Hornstull tackade jag för mig. Jag var nöjd med mina 25 km och hade lite andra åtaganden att ta hand om där hemma. När jag lämnade passade Mats på att säga att det nog var min tur att fixa ett långpass nästa gång och det har han nog rätt i. Vet inte riktigt när det blir, men ett långpass i Söderort kommer jag att arrangera framöver. Häng med!

Dagens runda - de tappraste löparna fortsatte längs Årstaviken till Eriksdalsbadet.

2 kommentarer:

  1. Å vad härligt det låter! Jag funderade ett tag på att haka på, men det hade blivit för bråttom att komma tillbaka till Uppsala i tid till kvällen. Hoppas på att du ordnar ett långpass snart igen! Helgen 15-16 ser fin ut, hint hint...
    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har faktiskt redan planerat ett fint långpass med start och slut i Liljeholmen. Men jag tror det måste bli i början av nästa år - känns som om det är mycket annat nu i december. Typ helgen den 12-13/1 eller 19-20/1. Vad tror du om det?

      Radera