söndag 14 juli 2013

Mitt livs snabbaste tusing?

Idag var det dags att försöka få lite fart på de här benen. Jag lockade med mig coachen Samuel och joggade bort mot Sätra IP. Kan inte nog beskriva lyxen med att ha en 400-meters tartanbana två kilometer från hemmet. Väl på plats körde Samuel löpskolning med mig. Det blev en mängd olika övningar innan vi körde igång våra respektive intervaller. Jag ville satsa på tusingar, medan Samuel skulle köra 2 x 5 x 200 meter.

Senaste gången jag sprang tusingar var i slutet av april och då gick min snabbaste på 4:12. Jag trodde inte att jag skulle kunna slå det idag, men ville satsa på ett kontollerat och jämnt tempo. Därför blev jag mycket förvånad när första intervallen gick på 4:04?! En knapp minuts ståvila och sedan iväg igen. Den gick på 4:09. Nu var jag trött. Tredje klockade jag på 4:21. Inför fjärde intervallen hoppades jag komma under 4:30, men den gick faktiskt på 4:13. Sedan låg jag flämtande och nöjd i gräset.


Trött och nöjd.

Samuel var klar med sina intervaller och vi gick till det nya utegymmet i anslutning till idrottsplatsen. Jag körde några olika övningar med fokus på bålen, men var i ärlighetens namn ganska trött. 


Ännu ett nytt utegym.
Nerjoggen inkluderade en liten omväg så att dagens total landade på 10 km. Det är kul att springa snabbt. Efteråt! :-) Nästa gång ska det bli en ökning till fem tusingar. Det blir kul! :-)

5 kommentarer:

  1. Snygg serie, du får hänga med på något pass där inne i Sätrahallen någon gång i vinter! Riktigt roligt att springa där, känns proffsigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore spännande och lite läskigt bland er snabbfotingar! :-) Jag kanske kan sitta på läktaren och heja? :-D

      Radera
  2. Nej, medges ej :) Alla ska med, brukar inte vara något problem, ibland kör vi "jaktstart" så de snabbare får "jaga" med senare start!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok - jag hänger gärna på! Hör av dig när det är dags! :-)

      Radera
  3. Grymt gjort! :-)

    SvaraRadera