lördag 20 juli 2013

Livet utan ilägg i skorna

Den som har hängt med länge på bloggen vet att jag för snart två år sedan fick problem med plantar fasciit. Jag hade en längre löpvila och fick stötvågsbehandling. Dessutom skaffade jag formgjutna ilägg till mina löparskor. Efter ett par månader kunde jag börja springa igen och sedan dess har jag nästan alltid sprungit med inläggen. Vissa kortare pass har jag sprungit utan, men inga pass på över 10 km.

Jag försöker göra tåhävningar och tänka på att träna fötter och vader och numera känner jag väldigt sällan av hälproblemen. Men för ett par månader sedan började jag tycka att iläggen var obekväma. Kändes inte riktigt bra. Jag började springa utan ilägg allt oftare. Den stora prövningen kom när jag beslutade mig för att springa Kustmaran utan ilägg. Men det gick ju fint! För foten i alla fall.

Så just nu är det iläggslöst som gäller för mig. Jag är ganska uppmärksam på hur foten känns, men än få länge är det tipp topp!

Just nu blir det dock inga längre pass, det är alldeles för varmt här på Kreta. I morse lyckades jag dock lura med mig Samuel på en morgonrunda. Då går det alltid lite snabbare än jag har tänkt! :-) Hoppas ni har det härligt där ni befinner er!


1 kommentar: