lördag 6 juli 2013

Årets softaste långpass!

Ja, det är vad långlöparna kallar Hornstull - Järna! Och det kan jag skriva under på idag efter att ha varit med ända till Rönninge. Vi samlades redan 08.15 i Hornstull. Jag tyckte att jag var tidig, men det var redan fullt av löpare på plats och många bekanta ansikten. Roligt!

Jag vet inte den exakta siffran, men vi måste ha varit mellan 80-90 löpare. Mats delade in oss i tre grupper. Mikael var farthållare för 6.15-gruppen, Peter för 6.45-gruppen och själv skulle han ta 7.15-gruppen. Ja, det låter väl inte så snabbt, men jag kan garantera att 7-tempo är behagligt efter några mil i solen... :-)




Jag hängde med Peter i 6.45-gruppen och vi började springa min helt vanliga transportrunda hem från jobbet. Dvs över Liljeholmsbron och runt sjön Trekanten och vidare bort mot Vinterviken. Jag hade inge som helst förhoppningar på någon längre distans utan ville bara vara med så länge knät kändes bra.  Och det gjorde det! Vi fortsatte längs Mälaren och passerade Mälarhöjdsbadet, Sätravarvet, Skärholmens Gård och slutligen Johannisdals Gård. Jag snackade runt med alla och hade så himla trevligt! När vi lämnade skogen och havet så var vi framme på max i Masmo. Garmin visade på 16 km. Här hade jag nog tänkt att det skulle vara läge att bryta, men eftersom knät var lugnt och fint så vill jag förstås fortsätta. Vi tog en rejäl paus först och jag drack en milkshake. Snabb energi när den behövs!




Nu var vi inne på den delen som jag var med och testsprang i slutet av maj. Här springer vi en del i kuperad terräng, men också på vackra grusvägar mellan gårdarna. Över huvud taget så var det inte mycket asfalt på de 31 km som jag sprang. Max 5 km skulle jag tro. 

Nu började det bli riktigt varmt. Klockan närmade sig 12 och jag var glad att jag tagit med en keps. Efter 24 km började jag känna lite i knät och jag blev mer asocial och gick in i min egen löpning. Vi gjorde ett kort stopp i Tumba och här var det några löpare som valde att hoppa av. Jag var lite i valet och kvalet, men bestämde mig för att springa vidare till Rönninge.

Grupperna hade delats upp i undergrupper och spridningen blev större. När vi kom ner till Möllebadet (tror jag att det heter) så hittade vi snabbgruppen där som hade stannat för ett dopp! Men då passade vi på att springa vidare så att vi kom först till Rönninge! :-) Men nu gick det verkligen inte snabbt för mig, utan jag gick långa partier för att knät gjorde ont. Men det var bara några få kilometer kvar och slutligen kom jag fram till gräsmattan där löparna samlades.

Jag gick in på underbara Rönninge Deli och köpte pastasallad och en stor flaska vatten. Först njöt jag av att sitta i skuggan, men efter en stund blev det faktiskt kallt och jag flyttade ut i solen. 






Vi var ett helt gäng som tänkte bryta här så vi tackade för oss och önskade de tappra löparna lycka till på den vidare färden mot Järna. Från Rönninge tog jag pendeltåg till Årstaberg, sedan Tvärbanan till Liljeholmen och slutligen T-bana till Mälarhöjden. Inte utan att det kändes som det varit enklare att springa...! ;-) Hur som helst - jag är jätteglad att jag kunde hänga på så pass långt som till Rönninge. Det var verkligen årets softaste långpass! Vi får se hur långt jag kommer nästa år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar