söndag 23 juni 2013

Midsommarlöpning på Visingsö

I år hade vi ett helt nytt upplägg för midommarfirandet. Eller, egentligen är det födelsedagsfirandet. Svärmor fyllde 85 år i onsdags och maken fyllde år i lördags. Så midsommar hamnade nästan lite i skymundan. Svärföräldrarna bor i Göteborg så vi bestämde att firandet skulle ske på halva vägen, dvs på Visingsö. Där hade jag aldrig varit så det var lite extra kul.

Vi möttes i Gränna på midsommarafton och åt en härlig lunch. Sedan traditionsenligt midommarfirande i Gränna innan vi tog båten över till Visingsö och ett mysigt pensionat vi bokat in oss på. Där blev det midsommarbuffé och vädergudarna var vänliga och vi kunde sitta ute till sena kvällen. Mysigt!

Nästa morgon vaknade jag tidigt och drog på mig löparkläderna. Jag hade kollat in en karta, men tog inte med den utan sprang lite på måfå. Visingsö är en platt ö. En mindre del av ön har en fantastisk skog och där var det underbart att springa. Så fort jag lämnade skogen blåste det rejält, men det var ju oerhört vackert längs vattnet.

Jag tycker det är tufft med morgonlöpning och det tog ett par kilometer innan jag kom igång. Sedan flöt det på och det är ju något speciellt att springa på nya ställen. Kilometrarna känns liksom lite kortare! Det blev knappt tio kilometer innan jag var hemma igen och då är ön endast 14 km lång och 3 km bred. Ändå täckte jag inte in något större område på min runda. Trots den sega starten kändes det ju toppen att komma till det dignande frukostbordet med en morgonmil i benen.






Resten av dagen igår tittade vi på slottsluiner, åkte "remmarlag" dvs häst och vagn, käkade räkmackor och njöt av den vackra ön. Idag har vi besökt Vadstena Slott och suttit i bilköer på väg hem till Stockholm. Omväxling förnöjer! :-)



2 kommentarer:

  1. Vad mysigt det ser ut! Min sambos föräldrar bor inte så många mil ifrån Visingsö så det borde inte vara allt förstört att ta sig dit någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi blev väldigt förtjusta i Visingsö! Åk gärna dit någon gång - både för löpning, men också för att det fanns mycket kul för barnen.

      Radera