söndag 6 januari 2013

Sömn och prestation

Hur viktig är egentligen sömnen för att kroppen ska orka prestera? Det är förstås väldigt individuellt, men jag tror att forskningen visar att kroppen orkar först mycket mer än vad man själv tror, men att utdragen sömnbrist kan påverka både kroppen och hjärnan katastrofalt.

Själv har jag alltid varit kinkig med sömnen. Har jag sovit dåligt så är nästa dag "förstörd". Mycket av det sitter i huvudet, men spiller liksom över på kroppen. För det mesta sover jag bra, men kan ibland stressa upp mig inför tillfällen som, enligt mig, kräver att jag är utsövd. Det kan vara ett marathonlopp eller ett styrelsemöte.

Något annat som påverkar min sömn negativt är förstås alkohol. Ett par glas rödvin på kvällen så är nattsömnen definitivt i fara. Annie säger på sin blogg att det också handlar om när på dygnet man sover. Att åtta timmars sömn mellan 02.00-10.00 inte går att jämföra med åtta timmar sömn mellan 22.00-06.00.

Igår kväll var vi bortbjudna på middag. Jag var chaufför och drack inte en droppe alkohol och räknade därmed förstås med en god natts sömn. Vi hade en jättetrevlig kväll och tiden flög förbi och vi var inte hemma förrän just kl. 02.00. Men tror ni jag kunde sova? Knappt en blund! Somnade till en stund mellan 03.00-05.30, men sedan var det helt hopplöst att somna om. Låg och retade mig på att jag skulle vara så trött idag och inte orka med allt jag planerat.

Nåväl, framåt förmiddagen stack jag ut på min planerade löprunda. Skulle reka en liten bit av vägen inför kommande lördags långpass. Döm om min förvåning när benen pinnade på obehindrat i hyfsat tempo. Inte så att jag kände mig superpigg, men kroppen presterade definitivt trots en så gott som utebliven nattsömn. Det blev drygt 11 km i 5.33-tempo! Och nu är hela banan rekad och vi är 19 stycken löpare som är anmälda till långpasset. Häng med - det kommer att bli kul!

Min lilla ovetenskapliga slutsats är förstås att en natts sömn kan man klara sig utan. Då finns det reserver. Men om jag inte skulle sova inatt heller så skulle måndagen inte bli så rolig. Och ytterligare ett dygn utan sömn, så skulle jag nog vara färdig för att bli inlagd... Hur funkar ni - vilken är den viktigaste faktorn för att kunna prestera fysiskt?

Det finns dock tecken på att jag är ganska trött. Nedanstående bild var allt jag orkade fotografera under rundan. En stor, ful, smutsig snöhög....


Och snö som kana vara så vackert...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar