tisdag 15 januari 2013

Ett bra köp!

Ofta framförs löpningens fördelar i termer av att det är så fritt. Man behöver inga prylar, utan det räcker med ett par skor. Och i barfotalöpningens kölvatten behöver man väl knappt ens det! Egentligen håller jag med om det, att det är skönt med en sport som kräver få prylar. Men för den som så vill, så är utbudet av prylar enormt. Personligen har jag vant mig vid att nästan alltid springa med min Garmin och tycker att den ger ett mervärde både när det gäller att sporra mig själv, men också att försöka analysera löppassen.

Jag har en annan "pryl" eller utrustning kanske man ska säga som jag är extra nöjd med. Det är min Camelbak vätskeryggsäck. Tänkte på det senast i lördags på långpasset - den är fantastiskt bra! Så liten och smidig, men rymmer allt jag behöver. Samtidigt så känner jag inte av att den över huvud taget existerar när jag springer!

Tight och bra på SUM 2011

Den rymmer två liter vätska, men om jag inte fyller den helt får jag även plats med en tunn extratröja att ta på efter passet. I ytterfacket har jag nycklar, pengar, SL-kort och kanske en energy bar.


På långpasset i lördags

Jag köpte min Camelbak på Alewalds Outlet när det var 50% rabatt. Minns inte exakt vad den kostade, men den var helt klart värd priset! :-)

Här kommer jag och min rygga!

Själva vätskeslangen är "fodrad" och ligger inne i ena axelselen. Man når den genom att öppna ett blixtlås. Det här gör att vattnet i slangen sällan fryser på vintern. Det har hänt att det frusit, men då har det varit väldigt kallt. I lördags hade jag inga problem med detta, men jag vet att flera andra löpare som hade "uteliggande slangar" hade det.

En lovsång till min Camelbak!

Så det här var ett litet tisdagstips för er som inte testat vätskerygga. Jag tycker att ryggsäcken ger en större frihetskänsla jämfört med ett vätskebälte och jag har dessutom möjlighet att packa med mig fler saker ifall det behövs. Klart slut!

1 kommentar:

  1. Det är en jättebra idé med fodrad slang. Min Camelbak har bara vanlig slang (köpte den innan vi bestämde oss för att flytta till Norrland. I Gbg är ju vintrarna inte lika kalla som här, så man klarar sig med en vanlig slang). Tur att jag nog inte kommer att behöva den förrän om ett par månader!

    SvaraRadera