måndag 21 januari 2013

Funderingar inför Marrakech Marathon


Idag har jag varit hemma med en febrig lillkille. Stackarn, det är fjärde dagen i rad med feber, nu borde den väl ändå släppa? Hela dagen har jag bara velat krama honom och ta hand om honom (och det har jag också gjort), samtidigt som en liten röst i mitt huvud har sagt "Du får inte bli sjuk nu inför Marrakech!" Nåväl, det blir väl som det blir. Just nu känns det som om förkylning är i antågande, men jag är som bekant mer än lovligt hypokondrisk.

Jag skojade lite igår om att springa i burka, men idag var jag tvungen att forska lite extra. Det verkar vara hyfsat tillbakalutat i Marocko gällande kvinnors löparklädsel. Någon rekommenderade t-shirt istället för linne, men i övrigt som vanligt. Jag googlade fram lite bilder från lopp i Marocko och hittade massor av bilder på kvinnor i den typ av löparklädsel jag normalt använder. Skönt - då slipper jag fundera på det!

Jag har kollat vädret den kommande veckan i Marrakech och det verkar inte alls vara varmt. Snarare tvärtom. I löpartermer förmodligen helt optimalt! På söndag blir det 11° på morgonen (loppet startar 08.00) och mitt på dagen ska det vara 16° och moln. Låter perfekt för min del.

En annan del av planeringen gäller det här med att hinna hämta upp nummerlappen. Vi landar 17.40 på lördagen (om allt går enligt plan) och nummerlappen måste vara hämtad senast 19.00. Vi har beställt en transport direkt från flygplatsen till nummerlappsutdelningen... Sedan startar loppet som sagt redan 08.00 morgonen därpå. Känns som om det blir en rivstart på vistelsen. Vi har frågat på hotellet om vi kan få väldigt tidigt frukost (vill ju att den ska hinna sjunka lite), men svaret var lite svävande. Det är väl något vi får lösa på plats i så fall.

Ska jag säga något om målsättningen med loppet också? Det blir ju mycket läskigare när man har gjort det. Men min målsättning är inte så läskig. Jag ser det här helt och hållet som ett upplevelselopp. Om allt känns finfint så vore det förstås jättekul att komma under 3.58 (PB), men om allt inte känns finfint så hoppas jag ändå komma in under 4.30. Nä, nu blir det till att dricka ingefärste och vitaminboosta resten av veckan!

4 kommentarer:

  1. Klart du klarar loppet under 3.58!
    Tidspessimisten inom mig blir lite stressad när jag läser om hur snabbt ni måste från flygplatsen till nummerlappsutdelningen. Håller tummarna att allt går bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du det? Jag har egentligen inte tränat för att springa marathon nu i januari - det var ett sent och väldigt spontant beslut. Men om dagsformen är god så kan det gå. Och om inte så kan det ta väldigt lång tid - men i mål kommer jag!
      Och ja, jag är nog också en tidspessimist och lite orolig för nummerlappen. Men det kommer säkert ordna sig!

      Radera
  2. Hej, Blir inte oroligt om nummerlappen, det ser ut att vi kan eventuellt hämtar från kl. 7.00 på en hotel bredvid mållinjen. Lycka till, vi ser i Marrakech eller på flygplaner om du tar norwigian. William

    SvaraRadera
  3. Ok - det låter bra! Och såg nu att vi landar 17.20 och inte 17.40 som jag trodde. Yes - Norwegian it is! :-)

    SvaraRadera