torsdag 30 augusti 2012

Eftertankar

Några tankar efter gårdagens lopp: Ja, jag gick ut fört hårt. Ingen negativ split här inte. Kilometertiderna talar sitt tydliga språk: 4.18, 4.22, 4.36, 4.54, 4.59, 4.57, 4.59, 4.51, 5.05, 5.00. Min mellantid på 5 km var 23.31, vilket ju är betydligt bättre än både Bellmanstafetten och Parloppet. Det är ju positivt. Där har jag ju något att förbättra om jag nu kommer springa fler 5-kilometerslopp. Tror att Topploppet har en 5-kilometersvariant i slutet av september. Kan vara värt att kolla upp.

Sedan måste jag få nämna det här med att alla hade samma starttid ju inverkar menligt för dem som inte stod i allra främsta ledet. I mål hade jag 48.19 på min klocka, men den officiella tiden var 48.25. Mitt tidigare PB på Hässelbyloppet var 48.23.

Så slutsatsen är väl att jag är precis lika snabb (eller långsam) som jag var förra året. Och det får vara ok. Just nu känner jag att jag skulle vilja springa Hässelbyloppet och få en liten revansch. Men dels är jag ju anmäld till Sörmlands Ultra dagen innan Hässelbyloppet och dessutom är jag på kurs hela söndagen för Hässelbyloppet. Så det är uteslutet. Men när jag börjar kolla så inser jag att det finns fler millopp under hösten. Så vi får väl se vad det blir.

Idag känns kroppen faktiskt lite sliten. Men det beror nog också på att jag gick upp tidigt i morse och körde igång tennisterminen! Det märktes att jag hade haft ett långt uppehåll, men det var ju roligt som alltid. Men tyvärr passar tennis och löpträning väldigt dåligt ihop. Varje gång jag löptränat och sedan spelar tennis med korta explosiva utfall så får jag ont i benhinnorna. Så även idag. Tips på hur man undviker detta mottages tacksamt! Någon som vet?

Ett annat tips jag skulle vilja ha gäller knarrande och knirrande skor. Vad betyder det när skorna knarrar? Är de alldeles ihoptorkade och färdiga för tippen eller kan man lugnt knarra vidare om man fortfarande tycker de är sköna?

Gårdagens knirrande skor

4 kommentarer:

  1. Men shit, du springer ju hur snabbt som helst ju! Lite lugnare start så kommer du ju förbättra personbästat rejält!
    Mina gymskor har också börjat knarra och i det fallet kan jag nästan misstänka att det är för att de är gamla som gatan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nu var det längesedan vi sprang tillsammans! Kanske vi kan få till något pass i strax före eller efter Lidingöloppet? Vore kul!

      Radera
  2. Kul att läsa om dig i nya numret av RW!! Jag har (nästan) slutat sura över Hälsoloppet nu och funderar på att också springa Hässelby om jag bara kan fundera ut ett sätt att ta mig dit och därifrån som inte tar hela dagen...jag har pulat ihop min lång race-rapport på bloggen nu också men du bör ha lite tid om du vill läsa den ;)

    Vet inte vad knarrande skor beror på men min erfarenhet är att det kan komma och gå lite och att du kan fortsätta använda skorna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu vet du lite mer om mig! :-) Jag har alltid tid för att läsa dina race-rapporter och den här gången var det ju många funderingar att ta ställning till. Men som sagt - jag skyller på dagsformen.

      Radera