fredag 10 augusti 2012

Hjärta och hjärna

I morse var jag på Stockholm Heart Center för att göra ett arbets-EKG i samband med en hälsokontroll på jobbet. Blev kopplad till en massa olika sladdar och apparater och sedan fick jag cykla. Lätt till en början och sedan blev det tyngre och tyngre. Intressant!

Redo för ett cykelpass?
Allt såg fint ut, men det slog mig att jag har en benägenhet att ta hälsan för givet. Visst gnäller jag över onda knän och fötter, men att hjärtat plötsligt (inom en överskådlig framtid) skulle strejka har aldrig fallit mig in. Denna fantastiska muskel som envetet pumpar på.

Hjärtat som tog mig igenom 15 helt magiska kilometer igår kväll. Jag skulle egentligen springa hem, men ville förlänga turen och sprang först längs Söder och sedan runt hela Årstaviken innan jag vände ut  mot de södra förorterna.

En finfin runda!
Hjärtat slog, benen trummade på och hjärnan lät tankarna flyga fritt. Hjärnan som är nästan lika svår att styra som hjärtat. Som kan stressa och begränsa eller - som igår - släppa på tyglarna och låta lyckokänslor och kreativitet flöda. De första 10 kilometrarna var klart vackrast, men de sista fem gick absolut snabbast. Och det är en grym känsla att kunna öka efter 10 km och känna att det finns mycket kvar att ge. Runner's High helt enkelt! Inte blev det sämre av att jag kom hem lagom tills vi skulle fira mellansonens födelsedag med en liten kräftskiva! :-)

Mums!
Idag körde vi lunchjogg på jobbet igen. Jag lockade även med mig vännen Katarina som jobbar i närheten. Lugnt och skönt med den obligatoriska fotopausen på Västerbron.

Annas snygga tröja prioriteras i bild.

Men våra tröjor matchade varandra i alla fall. :-)
Och nu ska snart uppladdningen inför Black River Run vara klar och den här kroppen ska således vara formtoppad! Det blir mängdträning på lördag och söndag, men nästa vecka blir det mest vila. En kort lunchjogg på onsdag och eventuellt ett simpass i början av veckan. Och så en massa mat och sömn. Ja, jag hoppas på ett fint teamwork mellan hjärta och hjärna när det gäller planering och utförande av loppet. Ser verkligen fram emot det nu - ska bli så kul!!

2 kommentarer:

  1. Det var en toppenrunda idag - tack för att jag fick hänga på - och det är ju galet hur snygga vi är ;-)) Den gröna färgklicken i kombination med våra koordinerat matchande rosa tröjor!! Detta får vi göra om snart!

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen! På onsdag bli veckans enda löppass för mig inför BRR och det blir alltså 7 km lunchjogg. Häng gärna på! Då är även vår sprinter Anneli tillbaka på kontoret!!

    SvaraRadera