lördag 11 augusti 2012

Långpass - check!

Ja, nu är det de sista tuffa träningsdagarna inför Black River Run. Jag vaknade tidigt till strålande sol och hann äta långsam frukost och läsa tidningen innan det var dags att ge sig iväg. Camelbaken fyllde jag med vatten och en ensam energybar hittade jag längst in i skafferiet och kunde ta med mig.

Åstaviken från Söder-sidan

Eftersom torsdagens pass längs Årstaviken var så lyckat så var det dit jag begav mig. Började med att springa ner till hamnen i Mälarhöjden och därefter kunde jag följa vattnet längs Vinterviken ända bort till Liljeholmen. Så skönt att slippa asfalten. Jag ansträngde mig verkligen för att springa långsamt. Jag tänker att om jag ska springa 8 mil så måste jag kunna springa riktigt långsamt. 6.30-tempo i alla fall. Sedan blir ju snittet betydligt långsammare på lördag eftersom då räknas alla dryck- och matstopp in också. Men hur jag än gör så ligger jag alltid kring 6-minuterstempo. Nåväl, det får väl funka det också.

Över Liljeholmsbron och sedan förbi Tanto hela vägen till Skanstull och Eriksdalsbadet. Över bron och så kommer man ner på "Söder-om-Söder-sidan". Här är det betydligt mer kuperat. Jag stannade till vid 12 km och tog en halv energybar och drack ordentligt.

Åstaviken från Söder-om-Söder-sidan

Sedan vidare genom det helt nya Liljeholmsområdet. Riktigt fint faktiskt! Om jag hade valt att springa samma väg tillbaka så hade det nog blivit knappt 20 km ch jag ville ha lite mer än så. Därför blev det asfalt på slutet. Jag sprang upp till Aspudden och svängde sedan genom Midsommarkransen över Telefonplan och bort till Västertorp. Sedan en kringelikrok bort till Axelsberg och så var jag hemma efter 24 km. Kändes bra.

Louise från Söder-om-Söder

Idag kom så äntligen ett tävlings-PM på mailen om BRR. Toppen! Jag hade många frågor om mat, pacer etc. och nu fick jag äntligen alla svaren. Kommer bli superkul och spännande! Och jobbigt... ;-)
I morgon kör jag sista längre passet - sedan blir det sova och äta resten av veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar