lördag 25 augusti 2012

Tusingar!

Hela den här veckan har jag laddat för - städning... Ni trodde nog jag skulle säg tusingar, men några sådana har jag inte haft en tanke på. Nej, efter en lång sommar utan någon som helst städning eller vård av hemmet såg det bedrövligt ut. Nästan så att jag inte hade lust att komma hem...Så i morse skuttade jag upp och for runt här som en furie och piskade mattor, dammsög, våttorkade golv, städade toaletter och bytte lakan. Sedan var jag helt slut. Framför allt benen kändes som betongklumpar och jag var tvungen att lägga dem i högläge.

Men sedan tog jag mig faktiskt samman och bytte om medan jag funderade på vad dagens pass skulle innehålla. Tro det eller ej - men jag har aldrig sprungit tusingar förrän idag! Någon gång måste ju vara den första. Jag joggade iväg långsamt de två kilometrarna bort till Sätra. Där var det lugnt. Några stycken som promenerade och ett par killar som körde styrka. Jag satte iväg.

6 x 1000 meter

Det var svårt att bedöma vilket tempo jag skulle hålla för att orka 1 km. När jag kör 400-ingar är det ju bara att bränna på allt vad jag kan, men om jag ska orka 1000 meter så måste jag ändå hushålla lite. Jag tog en dryg minuts ståvila och sedan på det igen. De två första intervallerna gick båda på 4:25. Den tredje på 4:31. Det var tufft, men inte så jobbigt som jag brukar tycka att 400-ingarna är. Den fjärde kilometern klockade jag på 4:26, den femte blev den snabbaste på 4:22. Egentligen hade jag bara tänkt köra fem, men jag tog en sjätte bara för att det kändes bra. 4:28 blev den.

Jag tror det här var jättebra för mig. Och det ligger i linje med mina tankar för kommande löpning. Jag har ju satsat helt och hållet på mängd och distans det här året. Först med TEC i sikte och sedan Black River Run. På Sthlm Marathon hade jag i och för sig ett tidsmål (sub4), men jag har ju inte kört kvalitet och snabbhet över huvud taget. Den träning jag ägnat mig åt är väldigt tidskrävande. Det är helt enkelt svårt att pressa in i den redan späckade kalendern med stor familj och VD-jobb.

Det passar mig egentligen väldigt bra att springa långt och långsamt. Men framöver ska jag försöka dra ner lite på mängden och satsa lite mer på kvalitet. Jag kommer ändå fortsätta med en del långa lopp. Jag har ju både Marathon du Medoc och Sörmlands Ultra i tävlingskalendern under hösten. Tyvärr går ju Hässelbyloppet dagen efter SUM - annars hade det ju varit kul att satsa på ett milpers då. Nästan så jag är sugen på att köra Hässelby istället. Men SUM är ju så härligt - jaja, vi får väl se.

Detta var lördagskvällens lilla fundering. Slutsumma - dra ner lite på mängden och ta redan på om det finns någon fart alls i de här gamla benen. Den som lever får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar