tisdag 10 januari 2012

Vem är egentligen Bikram?

Ja, det började jag faktiskt undra under senaste yogapasset. Det är lätt att tro att allt som har med yoga att göra är uråldrigt, men bikramyoga visade sig vara en helt modern yogaform. Det är till och med så att Mr. Bikram is still alive.

Bikram Choudhury föddes 1946 och blev tidigt en yoga guru. I tonåren vann han The National India Yoga Championship fyra år i rad. Han skapade 26 ställningar eller positioner som han säger främjar hälsan. I början av 70-talet öppnade han sin första yogastudio i San Fransisco och stjärnor och kändisar fastnade snabbt för denna form av yoga. Tydligen har Bikram något "patent" eller copyright på positionerna och bikramstudios runt om i världen drivs som ett franchisekoncept. Konceptet är uppenbarligen lukrativt och Bikram Choudhury kritiseras för sin materiella livsstil då han bland annat har en stor samling Rolls Royces och Bentleys.

Så där, då vet vi det! Men helt oavsett Mr. Bikram så måste jag säga att det känns ganska bra när man har gått igenom de där 26 positionerna. Dagens pass var "värre än vanligt", men det säger jag ju alltid. Första halvtimmen var jag svimfärdig och kände hela tiden hur det höll på att svartna för ögonen. Men sedan blev det bättre och jag genomförde alla nittio minuter med maximal fokus. Jag lyckades till och med för första gången göra nedanstående position. Inte illa!


Nja, jag balanserade inte så fint och stadigt, men jag hade foten på knät i alla fall... :-) Summan av dagens yogapass är egentligen att jag fyllt på medlemskortet med ytterligare 10 gånger. Det börjar visst likna en vana...

1 kommentar:

  1. Starkt av dig att fortsätta med yogan. Jag höll på och trillade in i bokhyllan vid test av positionen, kanske går bättre framför braskaminens 38 grader. Ok, nu....hoppsan!

    SvaraRadera