måndag 9 januari 2012

Är det dags för Szalkais träningsprogram?

För drygt en månad sedan drog Szalkais träningsprogram igång inför Stockholm Marathon. 26 veckors träning för att nå det tidsmål man satt upp. Mitt mål är att klara maran mindre än fyra timmar. När programmet drog igång hade jag fortfarande så ont i foten att det inte var aktuellt att följa det. Å andra sidan följde jag inte Szalkais program förra året och det gick ju bra ändå.

Hursomhelst - idag klickade jag fram programmet igen och kollade vilka träningsnivåer jag borde ligga på. Förra veckan skulle jag ha sprungit 36 km fördelade på fyra pass. Nu blev det istället  27 km på tre pass. Den här veckan börjar med vilodag enligt programmet, men jag körde transportlöpning hem från jobbet idag och ligger alltså redan 8 km på plus. Kanske dags att hoppa på programmet nu från vecka 6?

Men jag ska ju inte glömma att innan Sthlm Marathon har jag något mycket "värre" inbokat - TEC50 miles. Så jag borde nöta så många kilometer jag bara orkar och strunta i tempot. Dessutom brukar jag inte vara något vidare på att följa program - jag låter lusten för dagen avgöra om det blir kort och snabbt eller långt och långsamt. Oftast blir det väl långsamt oavsett om det är kort eller långt. :-) Hur fungerar ni? Följer scheman slaviskt eller går på magkänsla?

8 km plus!

4 kommentarer:

  1. Brukar bli en blandning. Jag kör nu bl a Anders program, ikväll 7km@5:30 plus upp- och nedjogg på lugna 3km. Kom även ihåg lilla styrkan och stretchingen:)

    SvaraRadera
  2. Det verkar inte som om du enbart kör Anders program :-) Du kör ju även RWs januariutmaning och din egen januariutmaning. Det blir liksom extra allt på allt! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag kör 4.30 programmet till maran och följer det ganska så slaviskt. Förutom att jag ibland byter ut fartlek mot typ intervaller på löpband. Men det är ju nästan samma sak. För mig är det bra att köra slaviskt, det funkar lite som en motivation. Jag slänger upp schemat på bloggen varje vecka och ser till att följa det :)

    SvaraRadera
  4. Mikaela: Ja, det är ju modigare att lägga upp schemat först! :-) Jag har börjat göra en veckosummering efteråt istället... Såg att du planerar för Mirres långpass nästa lördag - kul! Är lite orolig för min onda fot, men tänker hänga med ett tag i alla fall.

    SvaraRadera