måndag 16 december 2013

SATS satsar på löpning



Det är ju ingen nyhet i sig. Sats har ju redan en del löpklasser på sitt schema, men nu går man djupare och startar en styrketräningsklass som syftar till att göra mig till en starkare och bättre löpare. Låter riktigt bra för min del. Det är ju styrkan jag saknar och hittills har jag försökt kompensera med gruppklassen Shape, men Runners Strength kanske motsvarar mina önskemål ännu bättre. 

Förutom styrketräningen startar Sats ett samarbete med Running Sweden - eller Urban Tribes som de har bytt namn till. Det blir utomhusklasser med tre olika fokus enligt nedan. Jag är ju med i IF Linnéa och har svårt nog som det är att hinna med dessa fasta tider, så det här är nog inte prio ett för mig. Men Runners Strength ser jag fram emot att testa! Och det är klart - om det passar tidsmässigt så kör jag ju gärna en löpklass också! 



7 kommentarer:

  1. Det kommer vara styrka inomhus vinterhalvåret och löpning utomhus sommarhalvåret. Urban tribes som driver båda. Fantastiskt bra upplägg på styrkan! Jag känner nån som kommer jobba där som instruktör... ;)

    SvaraRadera
  2. Aha - spännande! :-) Jag ser fram emot att testa!

    SvaraRadera
  3. Ursäkta att jag småler åt bilden, "ett helt nytt koncept" för löpträning. Tanken är att alla ska kunna löpträna efter sin förmåga". Running Sweden/Urban Tribes är säkert jättebra men det här blev ju bara töntigt :-) i alla fall punkt 2. Jag kan erbjuda mig att leda ett sådant pass gratis och utan formell utbildning som tränare :-)

    Det känns lite som om många vill mjölka ut så mycket pengar som möjligt nu ur motionärerna som hakat på löparvågen och där föds ett behov av att få löpträning att verka svårare än det egentligen är.

    SvaraRadera
  4. Såg inte att du skrev om detta också, det gjorde jag också igår :) Klassen är riktigt bra och jag som behöver jobba upp sätesmuskulaturen fick riktigt bra kontakt med rumpan när jag kört klassen. Med mig kan du köra klassen på måndagskvällar kl 19:00 på Sats Tule från och med 13/1. :)
    Staffan, som jag förstått det så kommer många löpcoacher att behövas till utomhusklassen. Du har väl redan en utbildning via Running Sweden/Urban Tribes och vem vet det kanske är snarlik utbildning för detta? :)
    Syftet är nog inte att då löpning att framstå som svårare än vad det är utan snarare tvärtom - det kan vara extra motiverande att springa i grupp och framför allt att springa kvalitetspass i grupp. Sedan så är det ju oerhört fördelaktigt om man kan få lite hjälp med löpskolning och teknik osv.
    Linn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linn, nej, jag har ingen löpcoachutbildning även om det vore roligt. Dock har jag väl plockat upp en del under de sju år jag sprungit. Jag gillar att springa tillsammans med andra eftersom jag så sällan göra det. Att ta på mig en instruktörsroll är dock inget som ryms i min tillvaro tidsmässigt.

      Radera
  5. Visst håller jag delvis med dig Staffan att det är mycket "geschäft" kring löpning nu - både ordinarie träning och alla dessa lockande resor. Samtidigt tycker jag det är kul att så många motionärer har ambitioner och vill förbättra sig. Det jag kan vända mig mot är väl när någon ( t ex jag själv) skyller mina egna tillkortakommanden på kringliggande faktorer ("om jag bara hade haft de skorna eller om jag bara hade tränat barfotalöpning etc etc"
    Och Linn - jag kommer gärna till Sats Tule någon måndag och testar! :-)

    SvaraRadera
  6. Ja. löpning har blivit business men visst är det positivt att så många vill springa och kan organiserad grupplöpträning hjälpa till med inspiration och kunskap är det ju positivt, jag kan bara ibland inte låta bli att tycka att enkelheten med löpningen går förlorad via alla "klasser" och alla "teknik" och alla tips.

    Som Mikael Ekwall uttryckte det: "Löpning är inte svårt, spring 18 mil i veckan så blir du bra" :-D

    SvaraRadera