måndag 9 december 2013

Ett enklare liv

Ibland tröttnar vi tillfälligt på den typen av liv vi lever. Tempot, hetsen och det aldrig sinande bruset står oss upp i halsen. Då är det dags för en liten utflykt i naturen.

Så här kände vi redan i lördags och därför steg Mats och jag upp tidigt på söndagen för att njuta av dagsljuset och själva dagen. Barnen hade valt att stanna hemma vilket vi denna gång accepterade. Det var rejält med minusgrader och jag drog på underställ och fleecetröja. Hett vatten i termosen, smörgåsar, pepparkakor och mandariner i ryggsäcken.



Vi tog bilen till Älvsjö där vi hoppade på pendeln mot Nynäshamn. Klockan 08.30 var vi i Handen och här började vår promenad. Det är bara ett par veckor sedan jag sprang här så jag hade lite koll när vi snirklade oss igenom bostadsområdena mot Tyresta Nationalpark. När vi närmade oss Tyresta by gick solen upp och allt var tyst och vackert.




Här valde vi att gå på etapp 4 på Sörmlandsleden. Den tredje etappen gick vi för ett par veckor sedan. Det här är en etapp som i stor utsträckning är med på SUM - Sörmlands Ultramarathon som jag sprang för två år sedan och jag fick ett enormt sug efter att springa det loppet igen. Ska anmäla mig direkt när den öppnar så att jag inte går miste om en plats.



Vi njöt av den vackra naturen, lantlivet, hästar och ekorrar. Ungefär halvvägs stannade vi och åt upp våra mackor och drack kaffe. Jag höll värmen hyfsat, men var väldigt kall om händerna. Därför blev det ingen lång fika, utan snart var vi på väg igen.



Slutligen närmade vi oss Rudans friluftsområde och slutet på etapp 4. Vi hade gått 15 km varav knappt 9 på själva leden. Vi tog pendeln tillbaka till Älvsjö och snart var vi tillbaka i vårt vanliga tempofyllda liv. Lite lugnare, lite mer harmoniska! :-)

3 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg! Min sambo har tjatat på mig att vi borde packa matsäcken och ta med oss hunden och bege oss ut till Tyresta nationalpark över dagen någon helg när vi har tid. Efter det här inlägget blir jag riktigt sugen så vi kanske passar på redan till helgen :)

    SvaraRadera
  2. Ja, gör det! Det är ju enkelt att ta sig dit och så skönt när man är där.

    SvaraRadera