söndag 15 december 2013

Lucialöpning på TEC-banan

Jag har inte sprungit i Täby sedan ultraloppet Täby Extreme Challenge i april. Men idag hade jag chansen att springa några varv på den 10 km långa banan tillsammans med andra hugade löpare. Jag fick skjuts av Mats i morse och jag blev förvånad över hur många löpare som samlats. Även arrangörerna var förvånade över det stora deltagarantalet. Förra året var det bara 5-6 stycken som dök upp och idag måste vi ha varit minst 30 stycken.

Jag blev glad över att se en hel del bekanta ansikten. Det var mulet och några plusgrader när vi stack iväg. Konstigt det här med hur minnet fungerar. Jag har alltså sprungit den här slingan 14 gånger. Sex varv 2012 och åtta varv 2013. Vissa bitar av rundan kändes som att jag skulle kunna springa i sömnen. Men de delar som går i terrängen blev jag ändå osäker på. Skulle man verkligen hålla höger här?

Det var dock fler än jag som sprungit förr och vi hade inga problem med att hitta rätt. Efter första varvet bjöds det på varm glögg, pepparkakor och skumtomtar. Nu började det regna lite lätt. Under andra varvet försökte jag föreställa mig att jag skulle springa åtta varv och det kändes - sådär. Inte superlockad  av det idag helt enkelt. Men det känns nog annorlunda i april. Då kommer jag vara taggad!

En del löpare tänkte springa tre varv, men jag nöjde mig med två varv, dvs 20 km idag. Det regnade alltmer och dessutom lyckades jag få skjuts till T-banan med Elisabeth som också sprang två varv.

Totalt landar veckan på 44 km och det känns helt ok. Kommande vecka ska bli lite tuffare träningsmässigt eftersom veckan därpå, själva julveckan, nog blir ordentligt soft.

Obs bakluckeservering! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar