tisdag 18 september 2012

Vad är väl ett lopp i Katrineholm?

Jag inbillar mig att det är snabbt, tufft, svettigt och alldeles, alldeles underbart! :-) Och alldeles perfekt för ett nytt PB på milen. Jag talar förstås om Förbifarten Katrineholm som går av stapeln på lördag. En ny väg ska invigas och därför är det här ett lopp som alltså endast kommer att genomföras en gång, nu innan vägen tas i bruk.

Uppenbarligen har jag inte helt kommit över de två usla sekunder som jag missade PB med på Hälsoloppet för jag har sneglat på Katrineholm sedan dess. Men det har varit många lopp på sistone och familjen knorrar med all rätt. Därför har jag inte anmält mig, men tänkt att om det passar så åker jag dit och gör en efteranmälan. Men nu kom förkylningen och satte P för alla planer på lopp på lördag. Nog för att jag hoppas vara tillräckligt återställd för att springa lite lätt i helgen, men ett tufft millopp tänker jag inte ge mig på.

Men för alla andra som vill springa en snabb mil till helgen så rekommenderar jag Katrineholm.

Förkyld som jag är har jag inte tränat idag, men jag har svängt ihop en snabb och god rätt, lammbullar med tomat och kikärter, som jag tycker ni ska prova när fantasin tryter:

Lägg 3 msk ströbröd i en bunke och slå över 1 dl vatten. Lägg i 4-500 g lammfärs, 1 ägg, salt, svartpeppar och om du har hemma kan du hacka i lite persilja också. Arbeta ihop till en färs. Skala och hacka en gul lök och låt fräsa i olja i en låg, vid gryta. Häll på en burk krossade eller hela tomater och salta och peppra. Koka upp. Rulla hyfsat stora bullar av färsen och sjud dem i tomatssåsen med lock på grytan. Vänd bullarna efter 7 minuter och slå samtidigt över en burk sköljda kikärter. Sjud ytterligare 8 minuter. Strö över hackad persilja och servera med couscous och grönsaker. Bon appetit!

Bloggkocken hade ingen persilja...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar