torsdag 26 juli 2012

Långpass!

Hemma i Stockholm igen. Vi kom hem sent natten mellan tisdag och onsdag och onsdagen blev därför en vilodag. Vilodag betyder i det här fallet tvätta, stryka och handla i en aldrig sinande ström. Men det var det helt klart värt eftersom vår vecka i Grekland var så himla lyckad.

Idag var det dock dags för långpass. Mats och jag stack iväg på förmiddagen och hade bestämt oss för "24-kilometaren". Den går först ganska tråkigt längs en stor väg, men svänger sedan av och man kommer oförmodat ut på rena landsbygden. Sedan ner mot Vårberg och Spendrups för att sedan följa vattnet norrut mot målet hemma.

De första 7-8 kilometrarna gick ganska bra. Det var ganska varmt, fast det mest var mulet. Efter 14 km tog vi vätske- och stretchpaus. Välbehövligt för nu började det kännas tyngre. Smärtan i knät gav sig tillkänna och kanske har jag inte stretchat lika duktigt under Greklandsveckan.

Stretching i Vårberg
Efter pausen började det gå rejält uppför. Jag hade varit nöjd med att snitta på strax under 6-minuterstempo hittills, men nu gick det långsammare. Å andra sidan är den här biten mycket vackrare och mera njutbar så man får väl stå ut med lite backar. När vi hade kravlat oss upp till vägen efter Lyran och endast 1,5 kilometer återstod var jag helt slut. Fick stanna och andas och dricka igen. Sedan bet jag ihop och ökade tempot den där sista biten! Så skönt att slutligen komma hem. 24 km i 6,12-tempo blev facit. Det innebär att juli kommer bli min bästa mängdmånad genom tiderna! Knappt 18 mil hittills och det kommer säkert bli över 20 mil innan månaden är slut. Känns bra! Någon annan som sprungit långt idag? Och kanske helst med lätta ben?! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar