söndag 1 april 2012

Rehab och prehab

Testrunda med sonen
Visst känns det surt när knät börjar krångla precis en månad före TEC. Men skador kommer ju sällan lägligt och det jag har tvingats att inse är att det inte bara går att träna det man tycker är roligast. Jag har nog levt i tron att löpning tränar hela kroppen, men nu vet jag att du som löpare måste vara noga med att träna både core och benstyrka.

Det kommer alltid nya lopp, men jag har bara en kropp är alltså veckans kloka ord från mig! :-) Men även om jag inte har sprungit på två veckor så har kroppen faktiskt fått jobba ändå. Det har varit corepass, bikramyoga, styrkeövningar på matta, i trappor och på balansplatta. Jag har varit mycket flitig och hoppas att det ska ge resultat snart.

Och vad är det då jag har råkat ur för? Jo, det verkar vara en överansträngd knäsena. Det gör inte superont, men det känns som ett konstant tryck över knäskålen. Nu har jag fått två stötvågsbehandlingar och har ytterligare en tid inbokad under veckan. Naprapaten var dock angelägen om att jag skulle testspringa den här helgen så i morse gav jag mig iväg tillsammans med äldste sonen på en kort runda. Vi tog till och med bilen bort till elljusspåret för att undvika asfalt. Det gick väl ganska bra. Det känns som sagt hela tiden, men det har inte blivit värre efter löpningen och det är det viktiga.

Framöver kommer jag vara mycket noga med att komplettera löpningen med styrka och alternativ träning. Förmodligen kommer jag till och med att tycka det är roligt när jag väl kommer igång ordentligt! Jag kommer också försöka springa mer terräng och variera löpningen mer. Förmodligen mindre mängd och mer kvalitet. Det blir spännande!

Jag ser fortfarande fram emot TEC och räknar kallt med att kunna starta. Jag har ju trettio timmar på mig och får väl i värsta fall använda mig av dem... Nu ska jag börja lista vad jag ska ha med mig och vad jag behöver inhandla och fixa innan dess. Jag ska ladda med kolhydrater och pyssla om fötterna och be om varmare väder. Att jag inte löptränar så mycket är nog bara bra. Kroppen kommer definitivt vara utvilad och laddad för en kraftansträngning!

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte att det var ganska trist när jag började gå till gymmet i december, men nu har jag börjat att tycka om till och med sån typ av träning, så undrens tid är inte förbi :)
    Jag snackar jättegärna lite om vilka övningar som är bra och så - har testat igenom ganska mycket, och skulle vara kul att höra vad du har fått för tips!
    Ja nu ska vi ju ändå vila, så bara bra att ta det lugnt fram till TEC!

    SvaraRadera
  2. På det hela taget låter du optimistisk och klok - som vanligt alltså - skönt att läsa!
    Nu går vi in i vilofasen inför TEC och laddar våra batterier så gott det går. Vi kommer att få uppleva en spännande och rolig helg - ganska snart! Yes, here we come..

    SvaraRadera